Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Det är en helig handling som innebär att den döpte blir en del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och en del av Guds stora familj.

Boka dop

Du kan boka dop i någon av Umeås kyrkor och eventuell lokal för dopkalas direkt här på webben eller genom att ringa eller mejla.

Boka dop

Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan

Med de orden välkomnas en ny medlem i Svenska kyrkan i samband med dopet.

Drop in-dop

Vi ordnar drop in-dop två gånger per år, i Mariakyrkan 18 maj 2024 och i Tegs kyrka 19 oktober 2024. Dopdagen är ett enkelt alternativ där du, utan en massa praktiska förberedelser, kan låta döpa dig eller ditt barn. Vi ordnar präst, musiker, lokal och fika. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Allt är gratis.

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser eller som en stor fest med hela släkten närvarande.

Det är aldrig försent att döpas

Du behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet. Dopet innebär att få leva i förlåtelse, och vara välsignad. Det finns ingen övre eller nedre åldersgräns och det är aldrig för sent för att döpas.

Vänta med dopet?

Barn kan vara medlem även om det inte är döpt. Då får barnet till exempel inbjudningar till barnverksamheter och andra utskick som bara skickas till medlemmar. Det kostar inget för ett barn att vara medlem.

Skicka in din medlemsanmälan här >

Vad innebär dopet?

Dopgudstjänsten börjar med Guds inbjudan till gemenskap och slutar med välsignelsen som ett uttryck för att Gud vill vara med oss på alla våra vägar. Dopet sker en enda gång men är samtidigt en inbjudan att leva hela sitt liv i dopets mönster – genom liv till död till liv.

I Bibeln, i Matteusevangeliet, berättas det om när Jesus efter sin uppståndelse sänder ut sina lärjungar. Han ger dem uppdraget att döpa och lära. Detta uppdrag har vi även nu. Jesus löfte är att vara med oss alla dagar till tidens slut.

Dopet är inte en namngivningsceremoni, men namnet spelar en central roll. Namnet är viktigt, eftersom den som döps inte är anonym. Det är just denna människa som döps, den unika individen.

Dopet innebär också att du blir medlem i Svenska kyrkan - Sveriges största medlemsburna organisation.

Klicka på länkarna och se filmerna Dopet och Vad är dopet på teckenspåk.

En bebis i dopklänning vilar i någons famn. I bakgrunden står en präst.

Förslag på musik till dopet

Svårt att välja musik till dopet? Lyssna på några populära musikstycken.

Frågor och svar om dopet

Här finns svaren på de vanligaste frågorna om dopet samlade

Paket till nyfödda

Kul att du hittade hit! Svenska kyrkan i Umeå vill vara med och fira ett nytt liv. Därför finns det ett paket som väntar på dig och ditt barn!

Doptavla

Alla som döps i Umeå får en tavla som dopminne. Det är Lars Segerstedt, sjukhuspräst och konstnär, som har målat den.