Drop in-dop

Vi ordnar drop in-dop två gånger per år, i Mariakyrkan 18 maj 2024 och i Tegs kyrka 19 oktober 2024. Dopdagen är ett enkelt alternativ där du, utan en massa praktiska förberedelser, kan låta döpa dig eller ditt barn. Vi ordnar präst, musiker, lokal och fika. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Allt är gratis.

Varför drop in-dop?

Vi vill erbjuda en enkel, men högtidlig dopgudstjänst. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro rätt eller förstå allting. Varje person och sällskap väljer själva om de vill komma ensamma eller bjuda med några.

I kyrkan möts du/ni av präst, musiker och värdar. Innan dopet får du/ni välja psalmer och träffa en präst för ett dopsamtal. Efter dopet blir det dopfika med tårta.

Ps. Passar det inte just den här dagen kan du enkelt boka dop en annan dag direkt på webben >

En man och en liten flicka tänder ett dopljus i kyrkan.

Psalmer att välja mellan till drop in-dopet

I dopgudstjänsten sjungs två psalmer. Lyssna på psalmerna som finns att välja mellan här. Med reservation att de kan ändras inför nästa drop in-dop.

Sänkt tröskel för nyblivna föräldrar med ”drop in-dop”

I april 2023 besökte VK Maria Lundgren, präst i Umeå Maria församling. Resultatet blev en annonsartikel om drop in-dop. Maria Lundgren var en av de personer som först initierade konceptet i Umeå 2018, och har varit med sedan dess. Klicka dig vidare och läs mer.

Några praktiska saker:

• Barn under 18 år behöver vårdnadshavares tillstånd för att döpas. Om barnet har två vårdnadadshavare och båda inte har möjlighet att närvara vid dopet, ta kontakt med någon av dopprästerna innan dopdagen.
  • Vad har man på sig? Enligt gammal tradition har personen som döps vit klädsel vid dop, men du väljer helt själv. Det finns vita dopdräkter att låna för både barn och vuxna i flera storlekar.
  • Behöver jag id-handling? Ta med svensk id-handling. Det gäller både vuxna som vill döpas och vårdnadshavare till barn under 18 år.

Mariakyrkan

Kyrkan, i gult tegel, invigdes 1982. Den är sammanbyggd med församlingssal och verksamhetslokaler och utgör den öppna mötesplats församlingen strävar efter att vara.

Tegs kyrka

Den karaktäristiska kyrkan med sin församlingsgård har sedan den stod färdig 1969 varit en samlingsplats för såväl Tegsbor som olika föreningar i Umeå. Olika kulturella uttryck, öppen barn-, familje- och ungdomsverksamhet samt verksamhet för äldre är uttryck för det.

Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan.

Har du några frågor?

Fyll i formuläret så svarar vi så snart vi kan

Passar inte datumet? Du kan boka dop en annan dag direkt på webben.

Boka här