Doptavla

Alla som döps i Umeå får en tavla som dopminne. Det är Lars Segerstedt, sjukhuspräst och konstnär, som har målat den.

Trots den enkla formen innehåller tavlan mycket symbolik enligt Lars Segerstedt.

Tavlan består i huvudsak av färgerna blått och gult. Varför då?
– I ikontradition står blått för det mänskliga och det gyllene för det gudomliga. I dopet möter människan det gudomliga.

Duvan då. Vad betyder den?
– Duvan symboliserar den heliga Anden och blir lite som ett plustecken som binder samman det mänskliga och det gudomliga.

Och så ett enda ord. Älskad.
– Det finns hur mycket som helst att säga om dopet, men ett nyckelord för att beskriva det heliga är ”älskad”. Som när Jesus döptes och Guds röst sa: ”Detta är min älskade son".

På baksidan står uppmaningen ”Andas i dopets kärleksförklaring”. Vad betyder det en vanlig måndag?
– Det är en lek med ord. Ande och andas. Andning är en förutsättning för liv. Ibland andas vi utan att vi tänker på det, ibland är andningen väldigt medveten. Likadant är det med dopet. Jag går inte och tänker på att jag är döpt varje dag. Men den kärleksförklaring som dopet bekräftar får jag leva i, oftast omedvetet.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Det är en helig handling som innebär att den döpte blir en del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och en del av Guds stora familj.

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser eller som en stor fest med hela släkten närvarande.

En mamma sitter på golvet och leker med sin bebis.

Öppen förskola och andra grupper

I kyrkan finns många mötesplatser för små och stora tillsammans. Öppna förskolor, babykaféer och sångstunder för dig som är hemma med barn. Det kostar inget att komma och fikat är billigt.