Boka dop

Vad roligt att du vill boka ett dop här i Umeå. Det finns många kyrkor och kapell att välja mellan. För de större kyrkorna kan du göra en preliminär bokning direkt här på hemsidan. Det går också bra att kontakta vår administrativa enhet.

Den bokning du gör online på denna sida är en preliminär bokning. Vi skickar ett svar via e-post normalt inom tre arbetsdagar.

På söndagar kl 10, 11 och 16 sker dop i samband med den ordinarie gudstjänsten.

Uppgifter om präst och musiker är preliminära och kan komma att ändras.

Vill ni ha dopkalas efteråt finns det möjlighet att gratis låna lokaler, antingen i samma byggnad som kyrkan eller i närheten. Du ser i kalendern om det finns en lokal kopplad till den doptid du önskar boka.

Välj en tid och fyll i de uppgifter som efterfrågas i formuläret som öppnas. Om det är flera som ska döpas på samma tid till exempel ett syskon, fyll i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”.

Har du frågor eller funderingar eller kanske inte hittar en tid som passar er, går det självklart bra att höra av dig till oss, det kan finnas fler tider för dop som inte publicerats i kalendern. Det gäller också om du vill boka dop i en kyrka eller kapell som inte finns med i kalendern.

Boka tid och plats för dop

Du kan även ringa eller mejla oss om du hellre vill boka dop på det sättet.

Telefon: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se

Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.
Besöksadress:
Östra Esplanaden 9 2tr, Umeå

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Det är en helig handling som innebär att den döpte blir en del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och en del av Guds stora familj.

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser eller som en stor fest med hela släkten närvarande.

En bebis i dopklänning vilar i någons famn. I bakgrunden står en präst.

Förslag på musik till dopet

Svårt att välja musik till dopet? Lyssna på några populära musikstycken.

Frågor och svar om dopet

Här finns svaren på de vanligaste frågorna om dopet samlade

Det finns såklart många fina kyrkor i våra grannförsamlingar också, perfekta för dop.

Verksamheter runt Umeå