Foto: Marcus Gustafsson

Bygdeå församling

Välkommen till Svenska kyrkan i Robertsfors kommun och våra kyrkor i Bygdeå, Robertsfors, Ånäset och Överklinten. Här finns många olika sorters mötesplatser för alla åldrar där du kan finna glädje, ro, gemenskap, och stöd när livet brister.

På gång

Konsert i rosenträdgården

Lördag 27 juli 15.00 sjunger Robertsfors kyrkokör i rosenträdgården Rosa Aurora Borealis i Åkullsjön. Medverkar gör också trädgårdens ägare Martin och Elke Beyer.

Musik i sommarkväll: Piporgel, trummor och saxofon

Söndag 28 juli 18.00 väntar en musikalisk upplevelse på dig i Nysätra kyrka. Då hör du Olov Lindroth på orgel, Niklas Lindroth på trummor och Elvira Seger på saxofon i ett spännande musikaliskt möte mellan folkmusik och improvisation. Fika från 17.00.

Musik i sommarkväll: Duo Kondens

Söndag 4 augusti 18.00. Hyllade Kondens består av blockflöjtisten My Eklund och organisten Lisa Oscarsson. I Överklintens kyrka bjuder de på klassisk musik i toppklass denna kväll. Fika från 17.00 .

Musik i sommarkväll: Mona & David

Söndag 11 augusti 18.00. Den sista sommarkonserten för i år hålls i Robertsfors kyrka och kvällens musiker är Mona Hammerin och David Sandström som bjuder på gitarrbaserad musik och stämsång. Stilmässigt rör de sig mellan blues, soul och country. Fika från 17.00

Roseniusdagen 2024

Lördag 17 augusti är det dags för årets Roseniusdag i Ånäset. På programmet står bland annat presentation av en språkligt uppdaterad utgåva av C O Rosenius "Vila vid nådens källa – lilla Husandaktsboken”.

Karta, kompass och förstoringsglas.

Skattjakt i Bygdeå kyrka hela sommaren

I sommar kan alla små (och stora) som besöker kyrkan i Bygdeå vara med på ett spännande äventyr med ledtrådar, frågor och en skattgömma. Första ledtråden hittar du vid trappan upp till predikstolen :). Bygdeå kyrka är öppen för besök alla vardagar 8.00–16.00 och i samband med sommarens gudstjänster och konserter.

Veckans webbandakt

Paus vid altartavlan - söndag 21 juli

Följ med prästen och konstnären Lars Segerstedt in i fem av Umeås kyrkor. Idag handlar hans andakt om altartavlan i Tegs kyrka.

Åk på läger

Sommarläger i Munkviken 2024

Gillar du sång eller äventyr? I slutet av juni och mitten av augusti kan du få åka med på roliga läger i Munkviken utanför Lövånger. För barn som bor i Bygdeå församling är halva lägeravgiften subventionerad för att så många som möjligt ska ha råd att åka med.

Församlingsliv

Fira gudstjänst

Mitt i allt som pågår i livet samlas vi till gudstjänst. Du är välkommen att vara med oavsett vem du är, hur gammal du är och om du är en van gudstjänstfirare eller aldrig har besökt kyrkan tidigare.

Tre flickor ser förväntansfulla ut.

Barn och familj

Barn och deras föräldrar är en viktig del av församlingen. Vi har grupper och aktiviteter för olika åldrar och vi vill att du ska känna dig välkommen att vara med på det som passar dig.

Unga och konfirmation

Kyrkan kan vara en fantastisk plats att växa på och här finns rum för alla de stora frågorna och massa kul på vägen. Bygdeå församling erbjuder både konfirmation och andra grupper för tonåringar och unga vuxna.

Några äldre personer sitter vid ett bord och äter soppa och samtalar.

Vuxna

I Bygdeå församling finns många mötesplatser för vuxna. Det spelar det ingen roll om du är 25 eller 95 år - gemenskapen är till för alla.

Körer och musik

Sången och musiken är en viktigt del i församlingens liv och genom musiken är det många som upplever ett tilltal från Gud. Du är välkommen att vara med i någon av våra körer eller att som åhörare njuta av en konsert med duktiga musiker och sångare.

Jobba i Bygdeå församling

Vill du jobba extra som gudstjänstvärd?

Är du 15 år eller äldre? Då kan du få extrajobb i församlingen som gudstjänstvärd. Du tar då hand om praktiska arbetsuppgifter som exempelvis ljuständning, ljud och utdelning av psalmböcker.

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Kesällä yksinäisyys korostuu

Publicerad:

Kahdeksan prosenttia yli 16-vuotiaista Ruotsissa tuntee itsensä yksinäiseksi eikä heillä ole läheistä ystävää, jolle puhua. Heitä on yli 600 000. Monille kesäkuukaudet ovat vuoden raskaimpia. Silloin korostuu se, ettei ole kenenkään ajatuksissa tai suunnitelmissa.

Vi vänder inte bort blicken från Gaza

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus skriver om situationen i Gaza.

Ärkebiskopens Ukrainatal på Norrmalmstorg

Publicerad:

Idag talade ärkebiskop Martin Modéus på Norrmalmstorg i Stockholm. Detta i samband med Måndagsrörelsen för Ukraina. Utöver ärkebiskopen talade även exempelvis utrikesminister Tobias Billström och tidigare utrikesminister Ann Linde.

Skogsutredningen: Ett teologiskt samtal om andlig hållbarhet

Publicerad:

Två tidigare ärkebiskopar, Antje Jackelén och Anders Wejryd, har på uppdrag av kyrkans skogsutredning tagit fram en teologisk text om betydelsen av andlig hållbarhet. De möts till ett samtal om frågorna med biskop Andreas Holmberg, Stockholms stift och utredaren Göran Enander.

Ärkebiskop Martin på DN Debatt inför EU-valet

Publicerad:

På DN Debatt skriver ärkebiskop Martin med anledning av det stundande EU-valet: ”När EU-valet närmar sig måste samarbete och generositet vara ledstjärnor. Nyckelord som fred, tillit och ömsesidighet hjälper oss att stå fast i det som är EU:s ursprungsidé.”

Har du sett något som är trasigt?

FELANMÄLAN Församlingen har många lokaler och ytor att hålla reda på. Därför är det inte säker att vi alltid upptäcker om något gått sönder eller inte fungerar. Hjälp oss genom att klicka här och göra en felanmälan. Då lovar vi att vi ska rätta till felet så snart som möjligt.

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. På denna sida hittar du information om angreppet och efterföljande konsekvenser i form av stulen data.