Kyrkogård
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kyrkogårdar i Bygdeå församling

Kyrkogårdarna och begravningsplatserna i Bygdeå församling är till för alla, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan. Kyrkogården är en plats för såväl stillhet och eftertanke som vandringar i bygdens historia.

Osäkra gravstenar läggs ner

Gravstenar som riskerar att falla är en fara för både besökare och personal på våra kyrkogårdar. Kyrkorådet har därför beslutat att osäkra stenar ska läggas ner i väntan på åtgärd.

I Bygdeå församling finns inte mindre än sexbegravningsplatser. I Bygdeå, Nysätra och Robertsfors finns kyrkogårdar i anslutning till kyrkan. I Robertsfors finns också två begravningsplatser, den ena centralt i samhället och den andra väster ut efter Storgatan. Även Överklinten har en begravningsplats.

Bygdeå kyrkogård

Vackert belägen vid Bygdeås medeltida kyrka är denna begravningsplats som började användas redan på 1700-talet.

Fredriksfors begravningsplats

Den största och nyaste av Robertsfors tre begravningsplatser. Här finns ett gravkapell som använd för såväl kyrkliga som borgerliga begravningar.

Mellersta begravningsplatsen

Mitt i Robertsfors ligger denna lilla begravningsplats.

Nysätra kyrkogård

Runt den vackra 1700-talskyrkan sträcker sig begravningsplatsen i Ånäset.

Robertsfors gamla kyrkogård

Vid Robertsfors kyrka ligger gamla kyrkogården. Här hittar du många gravar som minner om Robertsfors historia.

Överklintens begravningsplats

Med sitt lugna läge i utkanten av byn ger Överklintens begravningsplats tillfälle till eftertanke.

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och det väcker ofta många frågor. Här kan du läsa mer om de praktiska frågorna kring ett dödsfall, hur begravningsgudstjänsten går till, men också hur vi kan hjälpa dig att hantera sorgen och saknaden.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla invånare, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

Gravar, gravsättning och gravrätt

Det finns olika typer av gravar och olika alternativ för gravsättning. Den avlidne kan kremeras eller jordbegravas.

Gravrättsinnehavare sökes

Vi söker gravrättsinnehavare till gravplatser på kyrkogårdarna i Bygdeå församling.

Gravskötsel - service och tjänster

En kyrkogård är en plats som ger ro och tillfälle till eftertanke för många. Det är därför viktigt att platsen är välskött. Vill man inte själv ta hand om till exempel grästrimning, vattning och plantering erbjuder Bygdeå församling gravskötseltjänster.

Gravstenar

Här kan du läsa mer om vilka bestämmelser och regler som gäller för gravstenar.

Svenskagravar.se

Hitta graven

På svenskagravar.se kan du söka efter alla som gravsatts i Bygdeå församling och på många andra platser runt om i Sverige. Här hittar du också information som gör det enklare att veta vart på begravningsplatsen graven ligger. Att söka på svenskagravar.se är helt gratis.

Det är vi som arbetar på kyrkogårdarna

Martin Beyer

Mer om Martin Beyer

Arbetar på Nysätra kyrkogård i Ånäset.

Ann Granath

Teamledare vaktmästeri

Mer om Ann Granath

Ansvarig för Bygdeå församlings kyrkogårdar och fastigheter. Arbetar på kyrkogården i Ånäset.

Tommy Jonsson

Mer om Tommy Jonsson

Arbetar på kyrkogårdarna i Robertsfors och Fredriksfors.

Nils Moberg

Mer om Nils Moberg

Arbetar på Nysätra kyrkogård i Ånäset.

Vi som jobbar på kyrkogårdarna utför vårt arbete med kunnighet och stolthet. Ibland handlar det om att ta hand om byggnader och fastigheter, ibland om att sköta om växtligheten som gör våra kyrkogårdar vackra och levande. Andra gånger handlar det om att ta hand om människor både i glädje och i sorg. Vi finns alltid till hands om någon har en fråga eller kanske bara vill prata en stund.