En kvinnlig diakon med grön frimärksskjorta och diakonemblem om halsen sitter i en fåtölj och samtalar med en annan kvinna.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Livet är inte alltid enkelt och alla kan behöva någon som lyssnar och kan försöka hjälpa dig att komma vidare i tankarna. Det kan vara att du känner sorg, ensamhet, känner dig sviken eller uppgiven. Kanske funderar du på olika livsfrågor eller på din egen livsväg. Det kan vara problem i relationer, i familjen eller på arbetsplatsen. Svenska kyrkan finns till för att stödja dig och vara en samtalspartner i livets alla frågor.

Hjälp till hela människan

Kyrkans sociala arbete brukar kallas för diakoni som betyder tjänst. Genom diakonin vill Svenska kyrkan vara Jesu händer och fötter i samhället. Stöd från kyrkan kan därför handla om såväl samtal som praktisk och ekonomisk hjälp.

Samtal med präst

Du kan kontakta oss, oavsett tro eller kyrkotillhörighet. Det viktiga är att få samtala om livet som det är nu och framtiden. Kom till oss med det du har inom dig. Det behöver inte vara någon stor fråga. Enskilda samtal är kostnadsfria.

När du under dagtid akut behöver någon att prata med kan du vardagar kl 08.00-16.00 ringa Bygdeå församlings växel, telefon 0934-144 00 och be att få tala med en präst eller diakoniassistent.

Under kvällar och nätter kan du ringa 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Samtalet är gratis och syns inte på din telefonräkning.
Läs mer om öppettider och fler sätt att komma i kontakt med jourhavande präst längre ner på sidan.

Kontaktuppgifter till våra präster hittar du längre ner på sidan. Det går också bra att ringa vår växel på 0934-144 00.

Ekonomiskt stöd

Ibland faller människor igenom maskorna i samhället skyddsnät om man kan behöva akut ekonomiskt bistånd. För de fallen har Bygdeå församling en diakonal kassa som det går att söka hjälp ifrån. Kassan förvaltas av församlingens diakoniassistenter, du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan. Luleå stift har också fonder som du kan få hjälp att ansöka om pengar ifrån.

Sorgegrupp - när du mist en nära anhörig

Att förlora en anhörig väcker många tankar och känslor. I en sorgegrupp kan du få dela det med andra i samma situation tillsammans med vana samtalsledare.

Boken Samtal med unga på liv och död står i en bokhylla.

Familj och sorg

I samarbete med Region Västerbotten, Rädda barnen och Svenska kyrkan i Umeå erbjuder vi stödgrupper för barn, ungdomar och föräldrar som har förlorat en familjemedlem.

Svenska kyrkans familjerådgivning

Välkommen till en plats där du får prata om det som känns svårt i en relation. Samtalen syftar till att öka förståelse och finna vägar till förändring.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Präster

Diakoner och diakoniassistenter