Om församlingen

Bygdeå församling i Västerbotten är en del av Svenska kyrkan och tillhör Luleå stift. Geografiskt täcker församlingen samma yta som Robertsfors kommun.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Här hittar du kontaktuppgifter till alla som arbetar i Bygdeå församling.

Kyrkorådet

Kyrkorådet brukar ibland beskrivas som församlingens styrelse. Mer om vad kyrkorådet i Bygdeå församling gör och vilka ledamöterna är kan du läsa här.

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är församlingens högsta beslutande organ. Mer om vad kyrkofullmäktige i Bygdeå församling gör och vilka ledamöterna är kan du läsa här.

Så styrs församlingen

De förtroendevalda i församlingens beslutande organ väljs av alla medlemmar i Svenska kyrkan som bor i församlingen. Det sker vid kyrkovalet som hålls vart fjärde år. Alla församlingsmedlemmar som har fyllt 16 år har rösträtt.

Lokalt styrs församlingen av kyrkofullmäktige och kyrkorådet. Kyrkorådet skulle kunna liknas vid församlingens styrelse och har tillsammans med kyrkoherden ansvar för att församlingens grundläggande uppgift - att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission, blir utförd. De ska också uppmärksamt följa de frågor som kan påverka församlingens ekonomi.

I ärenden som budget, kyrkoavgift och andra stora frågor, till exempel mål för församlingsarbetet, tar kyrkorådet fram förslag, men frågorna avgörs i kyrkofullmäktige. Kyrkorådet beslutar själva i en del frågor som delegerats av kyrkofullmäktige.

En kyrka vid vattnet reflekteras i den stilla vattenytan.

Om Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är Sveriges största kristna trossamfund. Här läser du om vad Svenska kyrkan står för och här hittar du fakta och kontaktuppgifter.

En församling mitt ibland oss

Vad är Svenska kyrkans och Bygdeå församlings uppgift och hur ska församlingen fungera under de kommande åren? I församlingsinstruktionen pekas riktningen för församlingens arbete ut.

Kvinna på huk framför flicka i en kyrka.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.

Församlingsexpedition

Måndag, tisdag och torsdag 09.00-12.00
Ej öppet röda dagar eller aftnar.

Besökstider
Endast förbokade besök.