Foto: Michael Hjelt /Ikon

Gravskötsel - service och tjänster

En kyrkogård är en plats som ger ro och tillfälle till eftertanke för många. Det är därför viktigt att platsen är välskött. Vill man inte själv ta hand om till exempel grästrimning, vattning och plantering erbjuder Bygdeå församling gravskötseltjänster.

Ansvaret för skötseln på kyrkogården delas mellan församlingen och gravrättsinnehavarna. Som gravrättsinnehavare ansvarar du för en eller flera gravar medan församlingen ansvarar för kyrkogårdarnas allmänna ytor.

Den som vill kan köpa skötsel av graven, plantering av blommor och viss utsmyckning. I Bygdeå församling erbjuds två nivåer av gravskötselavtal. Avtalen tecknas för ett år i taget med automatisk förnyelse. Vanligen betalas avgiften i förskott under våren. Nybeställningar och ändringar av tidigare beställd gravskötsel behöver du göra senast 1 maj.

OBS! På gravar utan avtal trimmas inte gräset runt sten och eventuell planteringsyta, det måste den som är gravrättsägare själv göra. Om en grav under en längre tid lämnas ovårdad kan gravrätten komma att återtas.

Våra skötseltjänster

Gravskötsel är en service som församlingen erbjuder mot en avgift. Avgiften ska täcka de kostnader som är förknippade med skötseln av respektive grav. Alla priser gäller för 2024 och inkluderar moms.

Beställningsblankett för 2024 kan du ladda ner här.

Grundskötsel liten

Pris: 400 kronor/år

Tjänster som ingår:

• Gräsklippning och kantklippning med trimmer.

Grundskötsel stor

Pris: 900 kronor/år

Tjänster som ingår:

• Gräsklippning och kantklippning med trimmer.
  • Ogräsrensning av planteringsyta
  • Krattning och ogräsrensning av grusytor
  • Vattning
  • Vår- och höststädning
  • Jordförbättring

Sommarblommor, inklusive plantering

Kan endast beställas tillsammans med grundskötsel stor
Pris: 350 kronor

• 5–12 blommor beroende på sort.

Höstljung, inklusive plantering

Kan endast beställas tillsammans med grundskötsel stor
Pris: 100 kr/st

• Du väljer själv hur många ljungplantor du vill ha.

Övriga tjänster

Morsdagsbukett

Pris: 200 kronor

Vinterkrans

Pris: 400 kronor
Läggs ut vid Allhelgona

Gravljus vid Allhelgona

Pris 100 kronor

Gravljus valfritt datum
Pris: 100 kronor

Tvättning av gravvård

Pris: 900 kronor
Utförs i maj och september

Borttagning av blomlist/planteringsyta

Pris: 400 kronor
Inkluderar grässådd.

Avtalslängd och avräkningskonto

Alla nya eller omtecknade skötselavtal är 1-åriga med automatisk förlängning. Vill du ha samma sorts skötsel som föregående år behöver du bara betala fakturan som skickas ut i början av året. Vill du byta avtal eller avsluta ditt skötselavtal fyller du i och skickar

Avräkningskonto

Det är möjligt att förbetala gravskötsel genom ett så kallat avräkningskonto. Din skötselbeställning förnyas då varje år automatiskt så länge det finns pengar kvar på kontot. Maximalt kan 20 000 kronor betalas in till avräkningskontot.

Församlingen kan inte på förhand säga hur länge pengarna kommer att räcka eftersom avräkning från kontot sker varje år utifrån den aktuella prislistan men i avtalet finns en garantitid som beräknas utifrån taxan vid avtalets start och 60 procent av det inbetalda beloppet.

Vid återlämnande av gravrätten återbetals inte eventuellt kvarstående saldo på avräkningskontot.

För mer information ber vi dig kontakta församlingens expedition.

Församlingsexpedition

Måndag, tisdag och torsdag 09.00-12.00
Ej öppet röda dagar eller aftnar.

Besökstider
Endast förbokade besök.