En grupp människor sitter i en liten ring och samtalar.

Öppna kort – en samtalsgrupp om och för existentiell hälsa

Alla bär vi på frågorna om livets mening, tankar om kärlek, hat, lycka, tillhörighet, tvivel och hopp. I samtalsgruppen Öppna kort får du möjlighet att tillsammans med andra ge plats åt allt det som hör hemma inom idéernas, trons och värderingarnas område.

Existentiell hälsa – förmågan att tro på och ta vara på livet är lika viktigt som fysisk, psykisk och social hälsa. WHO uppmuntrar till exempel alla sina medlemsländer att inkludera existentiell hälsa i folkhälsoarbetet.

Men i vardagen är det inte alltid så enkelt att prata om de existentiella frågorna om vem du är, hur du passar in och om det finns någon större mening med allt. Därför har Bygdeå församling skapat samtalsgruppen Öppna kort. Här vill vi att du ska får spela med öppna kort både bildligt och bokstavligt. Vi vill ge dig ett sammanhang där du utan förutfattade meningar och krav får prata om de stora och små livsfrågorna och vi gör det med avstamp i samtalsmodellen Öppna kort.

Samtalsgruppen Öppna kort är öppen för alla, oavsett livsåskådning eller religion, du kan vara kristen, muslim, ateist eller inte veta vad du tror på. Frågor om tro kommer säkert upp men i första hand är det ett allmänmänskligt och existentiellt samtal.

Hösten och vintern 2023-2024:
Öppna kort för dig mellan 20 och 40 år

8 november 2023 startar en ny omgång med Öppna kort. Både du som varit med tidigare och du som vill vara med för första gången är välkomna. Den här gången har vi valt att vända oss till dig som är mellan 20 och 40 år. Vi tror att det gynnar samtalet om deltagarna i gruppen är i ungefär samma skeden i livet.

Vi träffas onsdagar 19.00–20.30 i Robertsfors kyrka
Totalt 10 träffar (ungefär varannan vecka)
Alla datum hittar du i kalendern >>

Öppna kort är ett samarbete mellan Svenska Kyrkan och studeförbundet Sensus.

Samtalsledare

Kristoffer Hedman

Kyrkoherde

Mer om Kristoffer Hedman

Kristoffer Hedman är präst och har lång erfarenhet av att samtala med människor i livets olika skeenden.

Visst vill du vara med?

För att vi ska veta ungefär vilka och hur många som kommer får du gärna lämna dina kontaktuppgifter om du vill vara med – det är helt gratis!

Har du frågor om gruppen som du inte redan fått svar på är du välkommen ringa eller skicka ett mejl till Kristoffer.

Öppna kort - en modell för existentiella samtal

Öppna kort är utvecklat av Ida Hallgren, filosofisk praktiker, leg. psykolog och doktorand i praktisk filosofi och Pontus Nilsen, gymnasielärare, projektledare för Svenska kyrkan på vetenskapsfestivalen och präst i Oscar Fredriks församling.

Korten består av nio öppna ordpar som knyter an till klassiska och allmänmänskliga existentiella teman. Det handlar om frågor som har funnits med i mänsklighetens historia länge – inom filosofi, religion och psykologi – och som fortfarande är aktuella.

Ordparen ska inte betraktas som motsatsord utan är tänkta att ringa in stora och viktiga samtalsämnen. Varje tema, har har ett tankekort, ett känslokort, ett handlingskort och en inledande formulering som har som avsikt att sätta igång reflektionen och öppna upp för att se på ämnet från lite olika håll.

Den senaste utgåvan av korten kan använda som underlag för egna reflektioner, i samtal två och två, eller som det ursprungligen är tänkt i grupper om 5-9 personer.

Mer information hittar du på www.oppnakort.se