En vit prydnadsduva sitter på en gravsten.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Återanvändning av gravstenar

Istället för att beställa en helt ny gravsten finns ofta möjligheten att återanvända en gammal sten. Det är ett alternativ som är bättre för miljön och kostar mindre samtidigt som det hjälper till att bevara kyrkogårdarnas karaktär.

Då gravplatser återlämnas till församlingen flyttas gravstenen vanligtvis bort från graven som efter en tid kan återupplåtas. Om den som återlämnar graven inte själv vill ta hand om stenen har församlingen möjlighet att ge den vidare till någon annan för att användas igen.

Vissa gravstenar bedöms ha ett så stort kulturhistorikst värde att de får stå kvar på sin plats på kyrkogården. Ibland måste inskriptionen förbli oförändrad och ibland är det tillåtet att slipa och gravera om stenen så länge den sedan placeras på samma gravplats igen.

Miljövänligare alternativ

Att slipa om och återanvända en gammal gravsten är vanligtvis billigare än köpa en ny sten men framförallt är det ett bättre alternativ för miljön. Att bryta och transportera sten är resurskrävande. Många nya gravstenar tillverkas också i Kina och måste därför fraktas från andra sidan jordklotet.

Genom att återanvända en gammal sten hjälper du också till att bevara karaktären på kyrkogården. På vissa delar av våra kyrkogårdar kan det rent av vara ett krav från antikvariska myndigheter att samma gravsten ska användas för att graven ska få upplåtas igen.

Så går det till

• Återlämnade gravstenar som inte har ett speciellt kulturhistoriskt värde lagras på en central på plats på varje kyrkogård. Ett urval stenar finns ofta uppställda så att du själv kan titta och jämföra men det kan också finnas stenar som är svårare att se. På sikt hoppas vi kunna ha fotografier på alla tillgängliga stenar vilket också underlättar under vinterhalvåret. Prata med personalen på kyrkogården så får du hjälp.
  • I Bygdeå församling får den som vill återanvända en sten överta den utan kostnad.
  • Den som får en återbrukssten står själv för alla kostnader för omslipning, gravering, transport och montering. Du tar också själv kontakt med den stenfirma som ska utföra arbetet.
  • Om stenen ska användas på en begravningsplats i en annan församling ber vi om uppgifter om vart den ska placeras och vem den gravsatta är. Detta för att vi ska veta att stenen används på ett respektfullt sätt.
  • Tänk på att de regler som bestämmer hur en sten ska vara utformad gäller även gamla stenar. Reglerna kan skilja sig åt mellan olika begravningsplatser men också mellan olika områden på samma begravningsplats. Personalen på kyrkogården kan ge dig information om vad som gäller där stenen är tänkt att stå.

Mer om kyrkogårdar och begravning

Kyrkogård

Kyrkogårdar i Bygdeå församling

Kyrkogårdarna och begravningsplatserna i Bygdeå församling är till för alla, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan. Kyrkogården är en plats för såväl stillhet och eftertanke som vandringar i bygdens historia.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla invånare, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och det väcker ofta många frågor. Här kan du läsa mer om de praktiska frågorna kring ett dödsfall, hur begravningsgudstjänsten går till, men också hur vi kan hjälpa dig att hantera sorgen och saknaden.

Det är vi som arbetar på kyrkogårdarna

Martin Beyer

Mer om Martin Beyer

Arbetar på Nysätra kyrkogård i Ånäset.

Ann Granath

Teamledare vaktmästeri

Mer om Ann Granath

Ansvarig för Bygdeå församlings kyrkogårdar och fastigheter. Arbetar på kyrkogården i Ånäset.

Tommy Jonsson

Mer om Tommy Jonsson

Arbetar på kyrkogårdarna i Robertsfors och Fredriksfors.

Nils Moberg

Mer om Nils Moberg

Arbetar på Nysätra kyrkogård i Ånäset.

Församlingsexpedition

Telefontider

Måndag, tisdag och torsdag 09.00-12.00
      Ej öppet röda dagar eller aftnar.

Besökstider
      Endast förbokade besök.