Foto: Albin Hillert/Ikon

Dopet är en gåva

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. I dopet finns löftet om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer.

Boka dop

Boka tid för dop i Bygdeå församling kan du göra direkt här på webben. Klicka på den blå knappen med texten ”Hitta lediga tider”. När vi tagit emot din bokning och sett att allt stämmer får du en bokningsbekräftelse. Skulle det vara något problem med bokningen hör vi också av oss.

Hittar du ingen tid som passar eller om du har frågor är du välkommen att ringa eller mejla till församlingens expedition. Vi gör vårt bästa för att alla hitta en lösning som fungerar för er. Ett fint alternativ kan till exempel vara att hålla dop i någon av våra vanliga söndagsgudstjänster – det är alltid något speciellt när församlingen får möjlighet att vara med och välkomna en ny människa in i gemenskapen.

Kontaktuppgifter till expeditionen och församlingens präster hittar du längre ner på sidan.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Dopsamtal

Inför dopet har prästen ett samtal med föräldrarna eller med dopkandidaten om det är en vuxen person. Vid samtalet lär prästen känna familjen och barnet och får möjlighet att lyssna till de tankar som finns kring tro, tvivel, dop och ansvar. Tillsammans resonerar man om dopets innebörd och planerar dopgudstjänstens utformning så att alla kan känna sig trygga kring vad som kommer att hända. Prästen är ytterst ansvarig för dopgudstjänstens alla moment.

Dopkläder

Bygdeå församling har dopdräkter för barn att låna, men det går också bra att använda en egen dopdräkt om man exempelvis har en i släkten.

Låna lokal för dopkalas

I samband med dopet är det möjligt att utan kostnad låna någon av församlingens samlingssalar för att hålla dopkalas.

Mer om dopet

En psalmbok med psalm 21, Måne och sol, uppslagen.

Psalmförslag vid dop

Tillsammans med prästen som ska hålla dopet bestämmer ni vilka psalmer som sjungas under gudstjänsten. Här hittar du en lista med förslag på fina psalmer som ofta sjungs vid dop.

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

Församlingsexpedition

Telefontider

Måndag, tisdag och torsdag 09.00-12.00
Ej öppet röda dagar eller aftnar.

Besökstider
Endast förbokade besök.

Kyrkvägen 3
915 98 BYGDEÅ