Foto: Axel&Martin/IKON

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och det väcker ofta många frågor. Här kan du läsa mer om de praktiska frågorna kring ett dödsfall, hur begravningsgudstjänsten går till, men också hur vi kan hjälpa dig att hantera sorgen och saknaden.

När en anhörig avlider kan det kännas skönt att få prata med någon. I Svenska kyrkan finns präster och diakoner att vända sig till för enskilda samtal. Samtalen sker efter anhörigas önskemål (så långt det är möjligt) och kan om så önskas ske vid flera tillfällen.

Begravningen kan du som anhörig själv ordna och planera, eller så kan du ta hjälp av en begravningsbyrå. Läs mer om att planera en begravning längre ner på sidan.

När vi har fått in en begravningsbokning så kontaktar prästen de anhöriga så snart som möjligt för samtal.

Ett sista farväl

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.

Under begravningsgudstjänsten får vi tillfälle att sörja och visa kärlek och respekt för den döda. Om du vill kan du tacka för vad personen gett dig, eller säga förlåt för saker som inte blivit så bra mellan er.

Den som dött får gå i frid

Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Den läggs till vila och prästen lyser frid över den som dött och överlåter henne eller honom i Guds omsorg och kärlek.

Ett tillfälle att minnas tillsammans

Efter begravningsgudstjänsten är det vanligt att de som varit där samlas för en stunds gemenskap, en minnesstund. Det ger tillfälle att prata och dela med sig av minnen av den döda. Mitt i sorgen kan det ge kraft att se släkt och vänner samlade för ett respektfullt avsked och för många blir begravningen och minnesstund en viktig del av sorgearbetet.

För den som är medlem i Svenska kyrkan är en begravningsgudstjänst helt kostnadsfri.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Psalm- och musikförslag för begravningar

Tillsammans med prästen och musiker bestämmer ni vilka psalmer och vilken musik som sjungas och spelas under begravningsgudstjänsten. Här hittar du en lista med förslag på psalmer och musik som ofta används vid begravningar.

Efterlevandeguiden

Webbsidan efterlevandeguiden.se är ett samarbete mellan tre myndigheter för att göra det enklare för dig som har förlorat någon nära. Här finns information och checklistor med vad som behöver göras till att börja med, månaderna efter och året efter någon närståendes dör

Kyrkogård

Kyrkogårdar i Bygdeå församling

Kyrkogårdarna och begravningsplatserna i Bygdeå församling är till för alla, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan. Kyrkogården är en plats för såväl stillhet och eftertanke som vandringar i bygdens historia.

En kvinnlig diakon med grön frimärksskjorta och diakonemblem om halsen sitter i en fåtölj och samtalar med en annan kvinna.

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Präster i Bygdeå församling

Församlingsexpedition

Måndag, tisdag och torsdag 09.00-12.00
    Ej öppet röda dagar eller aftnar.

Besökstider
    Endast förbokade besök.