Foto: Magdalena Martin /Ikon

Vigsel

Vigsel och bröllop är fest! Ett minne för livet. När vi gifter oss i kyrkan och tar emot välsignelsen säger vi ja till att sätta in kärleken i Guds sammanhang, vi lägger den i Guds händer.

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Boka vigsel i Bygdeå församling

Om minst en av er tillhör Svenska kyrkan är vigselgudstjänsten helt kostnadsfri, ni betalar varken för kyrka, präst, musiker eller vaktmästare.

I Bygdeå församling finns flera populära vigselkyrkor och såväl kyrka som präst bokar ni genom att kontakta församlingens expedition. Det finns också möjlighet att hyra församlingens samlingslokaler för bröllopsfest.

Församlingsexpedition

Telefontider

Måndag, tisdag och torsdag 09.00-12.00
Ej öppet röda dagar eller aftnar.

Besökstider
Endast förbokade besök.

Kyrkvägen 3
915 98 BYGDEÅ

bygdea.forsamling@svenskakyrkan.se

Kontaktuppgifter till personalen

Kyrkor och mötesplatser

I Bygdeå församling finns fyra vackra kyrkor, den äldsta ända från medeltiden. Därutöver har vi många andra lokaler där människor möts till gudstjänst, fest och vardag.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Präster och musiker i Bygdeå församling