Arbeta med oss

Kul att du hittat hit! Här finns information om lediga jobb, Svenska kyrkan som arbetsgivare och intervjuer med några av våra fantastiska medarbetare.

Du behöver varken åka skateboard, kunna sjunga, eller tycka om att vandra i skogen för att trivas här. Vi är en brokig skara medarbetare med olika bakgrunder och intressen. En del brinner för att möta människor i utsatthet eller trimma perfekta gräskanter på kyrkogården, andra är uppslukade av att skapa predikan. Tillsammans förenas vi i en längtan efter mera himmel i Umeå.

Möt några nuvarande och tidigare kollegor

Vi bad några medarbetare berätta om Umeå, Svenska kyrkan och vad det är att hitta hem.

Umeå – en attraktiv stad som vill mer

Umeå är en universitetsstad som vuxit mer än de flesta andra svenska städer under 2000-talet. Atmosfären är öppen och präglas av nytänkande och en vilja att vara en så attraktiv plats som möjligt, både för befintliga och nyinflyttade invånare. Det märks inte minst genom det stora kulturutbudet och det utvecklade samarbetet mellan näringslivet och Umeå kommun. Läs mer på www.umea.se

Om Svenska kyrkan i Umeå

Kyrkan finns för din och världens skull, tillsammans går vi genom livet. Kyrkan vill väcka ansvar och ge kraft åt oss alla att leva i världen tillsammans.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

Kyrkogårdar i Umeå

Välkommen till Umeås kyrkogårdsförvaltning. Vi sköter kyrkogårdarna och begravningsverksamheten för alla som bor i Umeå och Tavelsjö, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan.