Om oss

Svenska kyrkan i Umeå består av sex församlingar och ett gemensamt kansli som bland annat sköter begravningsverksamhet, fastighetsförvaltning och administration. Det formella namnet är Umeå pastorat.

Om Svenska kyrkan i Umeå

Kyrkan finns för din och världens skull, tillsammans går vi genom livet. Kyrkan vill väcka ansvar och ge kraft åt oss alla att leva i världen tillsammans.

Församlingar och kansli

Församlingarna är basen för Svenska kyrkans liv och verksamhet. Inom ramen för Svenska kyrkan i Umeå finns sex församlingar och ett gemensamt kansli.

Kyrkogårdar i Umeå

Välkommen till Umeås kyrkogårdsförvaltning. Vi sköter kyrkogårdarna och begravningsverksamheten för alla som bor i Umeå och Tavelsjö, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan.

Så styrs Svenska kyrkan i Umeå

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av förtroendevalda tillsammans med biskopar, präster och diakoner.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Arbeta med oss

Kul att du hittat hit! Här finns information om lediga jobb, Svenska kyrkan som arbetsgivare och intervjuer med några av våra fantastiska medarbetare.

Press och media i Umeå

Här finns våra senaste pressmeddelanden från Svenska kyrkan i Umeå. Hör av dig om du har frågor eller vill ha tips.

Nyheter

Här kan du läsa nyheter om vad som händer i våra kyrkor och församlingar. Reportage och andra intressanta artiklar.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?