Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.
Foto: Peter Lindegren

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

Kyrkor

Alla kyrkor i Umeå har sin karaktär både utseendemässigt och innehållsmässigt. Kliv in och upptäck verksamheten och livet i kyrkan.

Kapell

Runt om i Umeå finns vackra kapell perfekta att använda vid dop, bröllop och begravningar.

Mötesplatser och missionshus

Besök Kyrkhörnan i Sjöfruskolan, ha körövning i Församlingsgården, fira gudstjänst eller bröllop i ett missionshus eller kom förbi Kyrkstugan vid Nydalasjön till sommaren.

Husen på Kyrkans lägergård med Husmorsvillan till vänster, huvudbyggnaden i mitten och logementet till höger

Kyrkans lägergård i Tavelsjö

Svenska kyrkan i Umeå har en lägergård som ligger vackert belägen vid Tavelsjöns strand. Där finns ett kapell, sängplatser för upp till 40 personer, samt matsal och samlingslokaler.

Det händer i kyrkan

Vill du se all verksamhet utifrån kategori kan du göra det här.

Klicka här!

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?

Boka dop, bröllop eller begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Östra Esplanaden 9 2tr, Umeå
Postadress: Svenska kyrkan i Umeå, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Boka dop på webben: Hitta lediga tider för dop