Husen på Kyrkans lägergård med Husmorsvillan till vänster, huvudbyggnaden i mitten och logementet till höger
Foto: Lina Eriksson

Kyrkans lägergård i Tavelsjö

Svenska kyrkan i Umeå har en lägergård som ligger vackert belägen vid Tavelsjöns strand. Där finns ett kapell, sängplatser för upp till 40 personer, samt matsal och samlingslokaler.

Lägergården är en populär plats för konfirmationsläger, retreater och kurser. Gården och kapellet kan också bokas för läger, dop eller bröllop, se mer information nedan.

Lägergård sedan 60-talet

Kyrkans lägergård vid Svedjan i Tavelsjö har ägts av Umeå kyrkliga samfällighet sedan 1968. Dessförinnan var det Umeå kommun som ägde fastigheterna och drev barnkoloni från mitten av 50-talet.

Det var änkan Kristina Israelssons söner som sålde fastigheten till kommunen. Kristina som blivit ensam på gården med sex barn tog på 30-talet emot kolonibarn från Umeå barnens dagsförening. Hon fick en uppenbarelse om att det skulle komma att talas Guds ord på tomten – och hon fick så småningom rätt.

Idag använder alla församlingar i Umeå gården och dess lokaler till läger, kurser och gudstjänster. Byggnaderna kan också hyras ut till privatpersoner, skolor och föreningar. I alla kyrkans lokaler råder alkoholförbud.

Fritidsaktiviteter

I anslutning till lägergården finns en grillplats, möjligheter att spela volleyboll samt en fotbollsplan. En båt och fyra kanoter finns att låna. Be att få nyckelinstruktioner till båten och kanoterna när ni hämtar nycklarna till lägergården. Flytvästar finns från 40 kg och uppåt. Ta med egen ved om ni vill elda. Det går även bra att bada. För fiske krävs fiskekort, vilket kan köpas hos särskilda säljare några kilometer från lägergården.

Pilgrimsvandra

Passa på att pilgrimsvandra när du besöker lägergården. Två pilgrimsleder passerar här, Norra leden och leden runt Tavelsjön. Läs mer om lederna och hur du laddar hem appen via länken nedan.

• Delvis grusade gångar och delvis plattlagda
  • Ramp upp till dörrarna på husen
  • Handikappanpassade toaletter
  • Sluttning med grusväg ner till grillstugan

Kyrkans lägergård är en del av Tavelsjö församling

Adress
Svedjan 29, Östra Tavelsjö
Busshållplats Västerbacka, ca 700 m bort

Koordinater
Latitud 64.0232411
Longitud 20.0739913

Vägbeskrivning
Kör Hissjövägen (363) från Umeå mot Vindeln till Kvarnfors, ca 19 km
Sväng höger vid skylten Ö Tavelsjö 7
Kör ca 6 km till skylten Svedjan 1 och sväng vänster.
Efter ca 1 km är du framme.

Lägergårdens huvudbyggnad med kök, matsal, samlingssal med öppen spis och en veranda med utsikt mot sjön.

Hyra lägergården i Tavelsjö

Du kan boka lägergården eller Svedjans kapell för läger, dop eller bröllop året runt. Här finns ett kapell, sängplatser för 50 personer samt matsal och samlingslokaler.

Svedjans kapell i Tavelsjö

Kapell Svedjan ligger i byn Svedjan med en underbar utsikt över Tavelsjön med Storön och Tavelsjöberget i bakgrunden.

Kontakta lägergårdens vaktmästare

Vaktmästare nås på telefonnummer 090-200 25 24.

Pilgrim

En pilgrimsvandring är både en inre och yttre vandring. Det finns flera sätt att pilgrimsvandra.

Tavelsjö kyrka

Mitt i byn, med utsikt över Tavelsjön ligger kyrkan och församlingsgården. En samlingsplats i bygden för alla åldrar.