Foto: Lina Eriksson

Kyrkor

Alla kyrkor i Umeå har sin karaktär både utseendemässigt och innehållsmässigt. Kliv in och upptäck verksamheten och livet i kyrkan.

Umeå stads kyrka

Likt en mindre katedral står Umeå stads kyrka vid älven i centrum sedan 1894. Kyrkan är välbesökt och rymmer under året olika slags gudstjänster och en omfattande musikverksamhet med många konserter.

Backens kyrka och kyrkogård

Backens kyrka

Backens kyrka är Umeås äldsta kyrkobyggnad. Den första stenkyrkan på platsen invigdes redan 1508. Historia, tradition och vackra omgivningar har gjort Backens kyrka till en omtyckt vigselkyrka.

Tegs kyrka

Den karaktäristiska kyrkan med sin församlingsgård har sedan den stod färdig 1969 varit en samlingsplats för såväl Tegsbor som olika föreningar i Umeå. Olika kulturella uttryck, öppen barn-, familje- och ungdomsverksamhet samt verksamhet för äldre är uttryck för det.

Ålidhemskyrkan

Ålidhemskyrkan byggdes 1973 för att vara en vardagskyrka för alla. Här finns grupper för barn i alla åldrar, en stor verksamhet för vuxna med samtals- och fördjupningsgrupper.

Mariakyrkan

Kyrkan, i gult tegel, invigdes 1982. Den är sammanbyggd med församlingssal och verksamhetslokaler och utgör den öppna mötesplats församlingen strävar efter att vara.

Tavelsjö kyrka

Mitt i byn, med utsikt över Tavelsjön ligger kyrkan och församlingsgården. En samlingsplats i bygden för alla åldrar.

Carlskyrkan

Carlskyrkan invigdes 1984 och ligger i stadsdelen Carlshem. Kyrkan är en del av Ålidhems församling, och för verksamheten ansvarar Carlskyrkans EFS-förening. Många ideella medarbetare, samhällsengagemang och omsorg om människor i utanförskap kännetecknar kyrkan.

Ersbodakyrkan

Ersbodakyrkan stod klar 1982 i ett område som kännetecknas av kulturell mångfald. Ett uttryck för närvaron av olika kulturer är att det i gudstjänsten talas både svenska och engelska. Ersbodakyrkans profilområden omfattar diakoni, dialog med olika religioner och kulturer samt ett arbete med ideella medarbetare.

Ersmarkskyrkan

Ersmarkskyrkan är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS. Ersmarkskyrkan vill låta ledorden vila, växande och omsorg prägla verksamheten.

Grisbackakyrkan

Bland villabebyggelsen på Grisbacka finns denna träkyrka som 1936 invigdes som missionshus. Sedan 1980 är det en samarbetskyrka mellan EFS och Svenska kyrkan.

Helena Elisabeth kyrka

Kyrkan är ursprungligen ett fiskekapell byggt på Holmön under åren 1801-1802. Nu står Helena Elisabeth på Gammlia museiområde. Gudstjänst firas ibland i kyrkan men Helena Elisabeth är framförallt en mycket uppskattad dop- och vigselkyrka.

Kyrkan på campus

Kyrkan på campus finns till för alla vid Umeå universitetet och SLU. Kom till oss och prata om det som berör dig, oavsett livsåskådning. Delta i en grupp, prova på meditation eller kom förbi vårt vardagsrum och sitt ner och andas en stund. Du hittar oss i Naturvetarhuset, 1 trappa upp från entréplan.

Röbäcks kyrka

I den gamla delen av Röbäck finns den röda kyrkan som tidigare varit ett missionshus. Delaktighet och ideellt engagemang kring gudstjänsten och verksamheten går att finna i gemenskapen i Röbäcks kyrka.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan är en del av den andliga och existentiella vården på Norrlands universitetssjukhus. Vi finns till för dig, när du behöver någon som lyssnar, att dela oro och bekymmer med, när du vill samtala om livsfrågor, önskar förbön eller vill fira nattvard.

Västerslättskyrkan S:t Staffan

Mitt i ett stadsdelscentrum står den särpräglade rundkyrkan som ursprungligen var en Konsumbutik. Den invigdes som kyrka 1977. Gudstjänstlivet formas tillsammans med deltagare från barngrupper, körer samt bibelstudier.

Illustration av kyrka

Vad är vad i kyrkan?

Har du koll på kyrkans olika delar och detaljer? Den här bilden visar den allra vanligaste typen av kyrkobyggnad i Sverige. En långhuskyrka med avrundat slut mot öster och torn i väster.  På den här sidan kan du lära dig mer om kyrkobyggnaden.

Mötesplatser och missionshus

Besök Kyrkhörnan i Sjöfruskolan, ha körövning i Församlingsgården, fira gudstjänst eller bröllop i ett missionshus eller kom förbi Kyrkstugan vid Nydalasjön till sommaren.

Kapell

Runt om i Umeå finns vackra kapell perfekta att använda vid dop, bröllop och begravningar.

Boka dop, bröllop eller begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Östra Esplanaden 9 2tr, Umeå
Postadress: Svenska kyrkan i Umeå, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Boka dop på webben: Hitta lediga tider för dop

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?