Foto: Lina Eriksson

Kapell

Runt om i Umeå finns vackra kapell perfekta att använda vid dop, bröllop och begravningar.

Backens kapell

Strax väster om Backens kyrka ligger Backens kapell som används vid begravningar. Kapellet har plats för 75 personer.

Heliga korsets kapell

Heliga korsets kapell ligger på Norra kyrkogården, i samma byggnad som krematoriet och Trons kapell. Det går att boka lokalen med altarkorset synligt eller med altarkorset täckt. Här ryms cirka 120 personer.

Röbäcks kapell rymmer 100 personer och ligger inbäddat bland tallarna.

Röbäcks kapell

Röbäcks kapell ligger på Röbäcks kyrkogård omslutet av skogen. Kapellet används bland annat till begravningar, julotta och vid allhelgona.

Svedjans kapell i Tavelsjö

Kapell Svedjan ligger i byn Svedjan med en underbar utsikt över Tavelsjön med Storön och Tavelsjöberget i bakgrunden.

Tavelsjö gravkapell

Kapellet byggdes 1928 i tjugotalsklassicistisk stil med vitputsad tegelfasad. Det ligger på Tavelsjö nya kyrkogård, strax innanför stenmuren.

Trons kapell

Trons kapell ligger på Norra kyrkogården, i samma byggnad som krematoriet och Heliga korsets kapell. Trons kapell har inga fasta religiösa symboler.

Västra kyrkogårdens kapell

Kapellet ligger i nordvästra delen av kyrkogården. Den närmaste ingången är från Kungsgatan.

Mindre kapell

Känns kyrkan stor? I Umeå finns kyrkor, kapell och missionshus i alla storlekar. Det alla inte vet är att det i flera av de stora kyrkorna också finns mindre kapell. Perfekta för ett litet bröllop eller dop.

Kyrkor

Alla kyrkor i Umeå har sin karaktär både utseendemässigt och innehållsmässigt. Kliv in och upptäck verksamheten och livet i kyrkan.

Mötesplatser och missionshus

Besök Kyrkhörnan i Sjöfruskolan, ha körövning i Församlingsgården, fira gudstjänst eller bröllop i ett missionshus eller kom förbi Kyrkstugan vid Nydalasjön till sommaren.

Boka dop, bröllop eller begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Östra Esplanaden 9 2tr, Umeå
Postadress: Svenska kyrkan i Umeå, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Boka dop på webben: Hitta lediga tider för dop

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?