Foto: Lina Eriksson

Västra kyrkogårdens kapell

Kapellet ligger i nordvästra delen av kyrkogården. Den närmaste ingången är från Kungsgatan.

På Västra kyrkogården står ett litet kapell byggt 1885.  Det renoverades på 1940-talet och då sattes bl a entréfasadens fönster igen. På kyrkogården fanns tidigare ett mindre kapell som revs och där står idag en fontän. Kapellet används sällan men kan bokas för begravningar under i första hand sommarhalvåret.

Öppettider: efter bokning

Tillgänglighet

• Grusgångar fram till kapellet
  • Trappsteg vid entrén och hög tröskel
  • Ingen ramp, dörröppnare eller toalett

Västra kyrkogården

Västra kyrkogården ligger i stadsdelen Väst på stan i Umeå. Läs mer om kyrkogården och hur du hittar hit.

Hitta till Västra kyrkogårdens kapell

Adress
Västra kyrkogården & kapell
Kungsgatan 28
903 21 Umeå
Busshållplats Smedsgatan

E-post umea.norrakyrkogarden@svenskakyrkan.se
Telefon 090-200 25 65 (maj-sept, övrig tid ring Norra kyrkogården)

Koordinater
Latitud 63.828277
Longitud 20.247918
Klicka här för att se en karta>

Boka tid och plats för begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och väcker ofta många frågor. Sorgen är alltid personlig, men det är vanligt att reagera med saknad, ilska och uppgivenhet.

Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.