Röbäcks kapell rymmer 100 personer och ligger inbäddat bland tallarna.
Foto: Lina Eriksson

Röbäcks kapell

Röbäcks kapell ligger på Röbäcks kyrkogård omslutet av skogen. Kapellet används bland annat till begravningar, julotta och vid allhelgona.

Kapellet, byggt 1977, är ritat av Carl Hampus Bergman som också ritat Tavelsjö och Tegs kyrka. Kapellet är byggt i vitt tegel med golv av kalksten och en fristående klockstapel. Koret ligger i norr med en altarprydnad av Ingrid Bäckström, se nedan. Kyrkogården anlades i mitten av 1970-talet och har karaktären av en skogskyrkogård.

Det finns ingen samlingslokal i anslutning till kapellet men det går att boka andra samlingslokaler runt om i Umeå för minnesstunder. Kapellet har plats för 100 personer.

Öppettider: efter bokning

Klicka på bilden för att se en panoramabild inifrån Röbäcks kapell. Du kan snurra runt i 360 grader och förstora bilden för att titta närmare.

Altartavlan ”Det finns ett land av ljus och sång” är skapad av konstnären Ingrid Bäckström 1992. Det tomma korset, segersymbolen, är tillverkat i asp och vilar på hoppets gröna äng och livets stora hav, omgivet av molnen som symboliserar välsignelse. På havet kan mycket möta dig. Det kan vara glittriga, vackra dagar. Det kan vara mörka och stormiga tider. Hur det än blir färdas du ändå framåt mot uppståndelsens sol, mot den andra stranden. Till landet av ljus och sång.

På stranden sitter lärjungarna missmodiga och sorgsna. Plötsligt står Jesus mitt ibland dem, återuppstånden.

I kapellet finns

• Orgel och piano
  • Ljudanläggning med CD-spelare, möjlighet att ansluta 3,5 mm ljudkabel och via bluetooth
  • Trådlös mikrofon och mygga, solistmikrofon
  • Möjlighet att hyra bårtäcke vid begravningar, läs mer här >

Tillgänglighet

• Kapellet är byggt i ett plan utan nivåskillnader
  • Dörröppnare finns
  • Hörslinga finns
  • Handikappanpassad toalett finns

Hitta till Röbäcks kyrkogård & kapell

Adress
Röbäcks kyrkogård & kapell
Riksvägen 134
904 40 Röbäck

E-post umea.robackskyrkogard@svenskakyrkan.se
Boka tid för gravsättning eller för att se ut en grav:
090-200 25 85 (telefontid vardagar 9-11)

Beställ gravskötsel här ->

Övriga frågor:
Kontakta kyrkogårdsexpeditionen (se nedan)

Koordinater
Latitud 63.79748
Longitud 20.1996
Klicka här för att se en karta>

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Boka tid och plats för begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och väcker ofta många frågor. Sorgen är alltid personlig, men det är vanligt att reagera med saknad, ilska och uppgivenhet.

Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.