Foto: Lina Eriksson

Backens kapell

Strax väster om Backens kyrka ligger Backens kapell som används vid begravningar. Kapellet har plats för 75 personer.

Kapellet har plats för 75 personer på bänkar och vid behov ytterligare 20 personer på lösa stolar. Det går att boka samlingslokaler för minnesstund i Backens prästgård och paviljong.

Kapellets detaljrika fönster ”Den heliga staden” är gestaltat av Yngve Lundström. Interiören är stramt hållen i 1920-tals-klassicistisk stil med drag av barock.

Kapellet hette tidigare ”Hoppets kapell”.

Öppettider: efter bokning

Klicka på bilden för att se en panoramabild inifrån Backens kapell. Du kan snurra runt i 360 grader och förstora bilden för att titta närmare.

I kapellet finns

• Orgel
  • Piano
  • Ljudanläggning med mikrofon och mygga, 3,5 mm ljudingång, USB-anslutning samt CD-spelare
  • Möjlighet att hyra bårtäcke vid begravningar, läs mer här >

• Kapellet är byggt i ett plan men med nivåskillnader inomhus
  • Hiss och handräcken vid trappsteg inne i kapellet
  • Dörröppnare, hörslinga och handikappanpassad toalett
  • Handikapparkering finns inte i anslutning till byggnaden, men det finns möjlighet att köra fram bil/taxi till entrén
  • Busshållplats Klockarvägen finns vid Backenskolan på Backenvägen

Hitta till Backens Kapell

Backens kyrkogård & kapell
Häradsvägen 20
903 62 Umeå
Busshållplats Klockarvägen

E-post umea.backenskyrkogard@svenskakyrkan.se
Telefon 090-200 25 75 (telefontid vardagar 9-11)

Koordinater
Latitud 63.830230
Longitud 20.171801
Klicka hör för att se en karta>

Boka tid och plats för begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och väcker ofta många frågor. Sorgen är alltid personlig, men det är vanligt att reagera med saknad, ilska och uppgivenhet.

Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.

Backens kyrka och kyrkogård

Backens kyrka

Backens kyrka är Umeås äldsta kyrkobyggnad. Den första stenkyrkan på platsen invigdes redan 1508. Historia, tradition och vackra omgivningar har gjort Backens kyrka till en omtyckt vigselkyrka.

Ett gravkors i järn på en kyrkogård.

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper - gravskick - som finns på Umeås kyrkogårdar och vad de olika gravskicken innebär.