Foto: Lina Eriksson

Tavelsjö gravkapell

Kapellet byggdes 1928 i tjugotalsklassicistisk stil med vitputsad tegelfasad. Det ligger på Tavelsjö nya kyrkogård, strax innanför stenmuren.

Kapellet är byggt efter ritningar av Knut Nordenskiöld. Säteritaket är skifferbelagt och kröns av en spira delvis snidad i trä.

Kapellet har plats för 20 personer och kan användas för begravningar med urna. Det har inga fasta religiösa symboler. I kapellet finns en tramporgel.

Läs mer om Tavelsjö nya kyrkogård här >

• Grusade gångar men kapellet ligger nära parkeringen
  • Det finns två ingångar, en med trappsteg och en utan
  • Ingen dörröppnare, hörslinga eller toalett (toalett finns i servicebyggnaden vid parkeringen)

Hitta Till Tavelsjö gravkapell

Kyrkogårdsvägen 3
922 62 Tavelsjö

E-post tavelsjo.forsamling@svenskakyrkan.seTelefon 090-200 25 00

Koordinater
Latitud 64.039674
Longitud 20.050009
Klicka här för att se en karta>

Boka tid och plats för begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och väcker ofta många frågor. Sorgen är alltid personlig, men det är vanligt att reagera med saknad, ilska och uppgivenhet.

Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.