Foto: Lina Eriksson

Mindre kapell

Känns kyrkan stor? I Umeå finns kyrkor, kapell och missionshus i alla storlekar. Det alla inte vet är att det i flera av de stora kyrkorna också finns mindre kapell. Perfekta för ett litet bröllop eller dop.

Umeå stads kyrka

I Umeå stads kyrka finns Lillkyrkan. Du hittar den längst fram i kyrkan bakom högaltaret. Lillkyrkan har ca 30 sittplatser.

Backens kyrka

I Backens kyrka finns Bönens kapell i sakristian. Det ligger till vänster om kyrkosalen i höjd med altaret. Kapellet har 15-20 sittplatser.

Mariakyrkan

I Mariakyrkan finns ett mindre kapell bredvid kyrkosalen. I kapellet finns cirka 15 sittplatser.

Tegs kyrka

I Tegs kyrka står dopfunten i ett eget kapell längst fram i kyrkan till höger om altaret. Kyrkorummet är stort men här är taket lägre och ger kapellet en intimare atmosfär. I kapellet finns cirka 40 sittplatser.

Ålidhemskyrkan

I Ålidhemskyrkan finns ett mindre kapell bakom den stora orgeln. Arkitekturen går igen från kyrkosalen med stående panel. Emil Sandberg har snidat träreliefen ovanför altaret. Kapellet har cirka 20 sittplatser.

Kyrkor

Alla kyrkor i Umeå har sin karaktär både utseendemässigt och innehållsmässigt. Kliv in och upptäck verksamheten och livet i kyrkan.

Kapell

Runt om i Umeå finns vackra kapell perfekta att använda vid dop, bröllop och begravningar.

Mötesplatser och missionshus

Besök Kyrkhörnan i Sjöfruskolan, ha körövning i Församlingsgården, fira gudstjänst eller bröllop i ett missionshus eller kom förbi Kyrkstugan vid Nydalasjön till sommaren.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Det är en helig handling som innebär att den döpte blir en del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och en del av Guds stora familj.

Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.

Bröllop

Ni har funnit varandra. Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra!

Brudkronor

Ska du gifta dig i Tavelsjö, Umeå stads, Backens eller Tegs kyrka? Då kan du låna en brudkrona.