Foto: Lina Eriksson

Mötesplatser och missionshus

Besök Kyrkhörnan i Sjöfruskolan, ha körövning i Församlingsgården, fira gudstjänst eller bröllop i ett missionshus eller kom förbi Kyrkstugan vid Nydalasjön till sommaren.

Församlingsgården

I Församlingsgården öst på stan finns lokaler för barn- och ungdomsverksamhet, samlingslokaler för dopfika och minnesstunder samt kontor för Umeå stadsförsamling och pastoratskansliet.

Backens prästgård

Huset från 1790 är ett av Umeås äldsta hus. Det renoverades under 2016-17 och innehåller nu verksamhets- och samlingslokaler samt kontor. Bredvid prästgården ligger den nybyggda paviljongen.

Kyrkstugan vid Nydalasjön

Kyrkstugan en pärla vid Nydalasjön. Under sommarmånaderna driver församlingarna Ålidhem och Umeå Maria Umeås mysigaste kafé. Under övriga året bedriver Ålidhems församling verksamheter som Öppen stuga, Tomtebokören, retreater och kvällsmässor med mera i Kyrkstugan.

Kyrkhörnan, Sjöfruskolan

En mötesplats på Tomtebo där vi regelbundet har verksamhet för barn, ungdomar och vuxna. Gudstjänster och kvällsmässor firar vi i Kyrkstugan vid Nydalasjön. Titta i kalendern så ser du tid och plats. Välkommen!

En kort bit från vägen ligger Bösta bönhus omgivet av grönska.

Bösta bönhus

I Bösta bönhus bedrivs verksamheten i en ekumenisk anda. Här firas gudstjänster och huset fungerar också som samlingspunkt för byns invånare.

Degernäs missionshus

I missionshuset mitt i byn hålls missionsauktioner två gånger per år och fest till jul. Varje vecka träffas barn och föräldrar på Stor och liten.

Hissjö missionshus

Hissjös missionshus ägs av EFS som tillsammans med Umeå landsförsamling regelbundet bedriver verksamhet såsom gudstjänster, öppen förskola, dagträffar varannan vecka och middagar två gånger per termin.

Hössjö missionshus

I det stora kyrkliknande missionshuset firar Tegs församling regelbundet gudstjänst. Här hålls också midsommarfirande, loppis och adventskonserter varje år.

Innertavle missionshus

Missionshuset ligger i byn Innertavle, några kilometer utanför Umeå. Här bedrivs barnverksamhet och en söndag i månaden under terminerna firas Gudstjänst med stora och små.

Klabböle missionshus

Mitt i byn Klabböle ligger det vita missionshuset. Här sjunger Klabbölekören och EFS-föreningen har regelbundet verksamhet här.

Kyrkans hus med kyrksal till vänster och samlings- och verksamhetslokaler i huskroppen till höger.

Kyrkans hus i Yttersjö

Mitt i byn Yttersjö finns Kyrkans hus. Det är en villaliknande byggnad med lekrum, allrum och en stor sal som används vid gudstjänster och andra sammankomster.

Stöcksjö missionshus

Välkommen in i ett över 100 år gammalt missionshus med spår av en 70-talsrenovering. Ett levande missionshus med ca 10 sammankomster varje år.

Sörfors Betel

Granne med skolan i Sörfors ligger Betel. Här firas det regelbundet gudstjänst och ordnas till exempel sångaftnar och soppluncher.

Kapell

Runt om i Umeå finns vackra kapell perfekta att använda vid dop, bröllop och begravningar.

Boka dop, bröllop eller begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Östra Esplanaden 9 2tr, Umeå
Postadress: Svenska kyrkan i Umeå, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Boka dop på webben: Hitta lediga tider för dop

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?