Foto: Lina Eriksson

Innertavle missionshus

Missionshuset ligger i byn Innertavle, några kilometer utanför Umeå. Här bedrivs barnverksamhet och en söndag i månaden under terminerna firas Gudstjänst med stora och små.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Verksamhet i Innertavle missionshus

Miniorer i Innertavle missionshus

Onsdagar kl 15–16.30. Här träffas vi som går i årskurs 1-4. Samling kring en biblisk text eller tema, skapande och lek. Anmälan. Vårterminen pågår från 17 januari till 15 maj.

Ett barn ler glatt i sin mammas famn. I bakgrunden syns andra vuxna och barn.

Öppen förskola i Innertavle missionshus

Torsdagar kl 9–11.30, drop in. För föräldrar och barn i åldrarna 0–5 år. En mötesplats för föräldrar och barn. Vi träffas för lek, sång, rörelse och bjuder dig och dina barn på enkelt fika. Terminen pågår 18/1 till 16/5 (ej vecka 10, 12, 14 och 19).

Vi har grupper i Innertavle missionshus:

Aktuella och kommande arrangemang runt om i Umeå

Skärtorsdagsmiddag

Torsdag 28 mars 17.00 i Ålidhemskyrkan. Välkommen till påskmåltid och skärtorsdagsmässa. Insläpp från 16.45. Kostnad 150 kr/person, 50 kr/barn (upp till 12 år). Anmäl dig senast 20 mars till alidhem.forsamling@svenskakyrkan.se. Ange ev allergier och matpreferenser. Efter måltiden firas Skärtorsdagsmässa, kl 19.00. Vid frågor kontakta liza.lundkvist@svenskakyrkan.se

Regnbågskväll med Ann-Christine Ruuth

Onsdag 20 mars kl 19.30 i Ålidhemskyrkan. Från man till kvinna på 90 minuter – Hon var kyrkoherde och kallades Åke. Det vållade stor uppståndelse när hon berättade att hon hädanefter hette Ann-Christine. Sedan 2014 har hon med stor humor och värme gjort enormt uppskattade föreläsningar över hela landet om kön, könsnormer och vad det innebär att vara en transperson. Hon har inspirerat till den omtalade filmen ”Min pappa Marianne” med Rolf Lassgård i huvudrollen. Nyligen kom hennes självbiografi ”Jag kom inte ut - jag blev mig själv.” Nu får du höra henne själv berätta.

Carlskyrkan firar 40 år!

Det firar vi med öppet hus under jubileumsveckan och festlig jubileumsmässa med kyrklunch söndag 24 mars. Varmt välkomna!

Historik

Den 22 april 1912 bildades en missionsförening i Innertavle. Till en början hölls möten en gång i månaden men året efter började man även med söndagsskola och mötena blev då fler. F.A. Jonsson och Oskar Brändström skänkte en tomt till föreningen så att ett missionshus kunde invigas i februari 1920. Under åren har huset renoverats och byggts till flera gånger och mellan 1953–1975 användes lilla salen som skollokal för klass 3–4. Innertavle tillhörde från början Umeå landsförsamling men fördes så småningom över till Ålidhems församling. Utöver EFS verksamhet bedriver församlingen barnverksamhet i missionshuset och det firas regelbundet gudstjänst här.

Det går att hyra Innertavle missionshus. Max 150 personer får vara i lokalen samtidigt. Se kontaktuppgifter nedan.

Källa:  Innertavle genom tiderna (1992)

Tillgänglighet

• Missionshuset är byggt i två våningar.
    • Ramp till ytterdörren finns, ingen dörröppnare.
    • Handikapptoalett finns.
    • Ingen hiss till övervåningen.
    • Parkering alldeles utanför dörren.
    • Busshållplats strax intill huset.

Innertavle missionshus

Innertavle missionshus ligger i Ålidhems församling

Adress
    Innertavle
    905 96 Umeå
    Busshållplats Sillviksvägen

Frågor om att hyra missionshuset
    Ulf Jonsson, kassör i EFS Innertavle
    ulf.jonsson@se.ey.com eller 070-561 64 44

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.