Kyrkhörnan, Sjöfruskolan

En mötesplats på Tomtebo där vi regelbundet har verksamhet för barn, ungdomar och vuxna. Gudstjänster och kvällsmässor firar vi i Kyrkstugan vid Nydalasjön. Titta i kalendern så ser du tid och plats. Välkommen!

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Behöver du en medmänniska?

Hör av dig till någon av församlingens präster eller diakoner. Du når dem via växeln tel 090-200 25 00.

Vill du göra något för någon annan, men vet inte hur? Hör gärna av dig så hittar vi vägar tillsammans. Eller bara ring någon du tänker på!

En kvinna med två barn i knät sitter bredvid en flicka. De sjunger ur psalmboken.

Det händer i Kyrkhörnan, Sjöfruskolan

Kom in och upptäck något nytt.

Vi som arbetar i Kyrkhörnan

Kontakta oss med frågor mellan himmel och jord

Bakom luckorna i altaret förvaras nattvardskärlen

Om Kyrkhörnan, Sjöfruskolan

Kyrkstugan vid Nydalasjön

Kyrkstugan en pärla vid Nydalasjön. Under sommarmånaderna driver församlingarna Ålidhem och Umeå Maria Umeås mysigaste kafé. Under övriga året bedriver Ålidhems församling verksamheter som Öppen stuga, Tomtebokören, retreater och kvällsmässor med mera i Kyrkstugan.

Aktuella och kommande arrangemang

Hållbara människor

Hållbara människor är en serie föreläsningar som vill lyfta fram olika perspektiv som främjar människan. Under våren kommer tre föreläsare till Tegs kyrka i Umeå. Hur gör vi för att bli mer hållbara människor?

Skärtorsdagsmiddag

Torsdag 28 mars 17.00 i Ålidhemskyrkan. Välkommen till påskmåltid och skärtorsdagsmässa. Insläpp från 16.45. Kostnad 150 kr/person, 50 kr/barn (upp till 12 år). Anmäl dig senast 20 mars till alidhem.forsamling@svenskakyrkan.se. Ange ev allergier och matpreferenser. Efter måltiden firas Skärtorsdagsmässa, kl 19.00. Vid frågor kontakta liza.lundkvist@svenskakyrkan.se

Regnbågskväll med Ann-Christine Ruuth

Onsdag 20 mars kl 19.30 i Ålidhemskyrkan. Från man till kvinna på 90 minuter – Hon var kyrkoherde och kallades Åke. Det vållade stor uppståndelse när hon berättade att hon hädanefter hette Ann-Christine. Sedan 2014 har hon med stor humor och värme gjort enormt uppskattade föreläsningar över hela landet om kön, könsnormer och vad det innebär att vara en transperson. Hon har inspirerat till den omtalade filmen ”Min pappa Marianne” med Rolf Lassgård i huvudrollen. Nyligen kom hennes självbiografi ”Jag kom inte ut - jag blev mig själv.” Nu får du höra henne själv berätta.

Hitta till Kyrkhörnan, Sjöfruskolan

Kyrkhörnan är en del av Ålidhems församling

Kyrkhörnan, Sjöfruskolan
Stråkvägen 6
907 51 Umeå
Busshållplats Tomteboparken

E-post  alidhem.forsamling@svenskakyrkan.se

Koordinater
Latitud 63.80438
Longitud 20.34289
Klicka här för att se en karta>

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.