En kort bit från vägen ligger Bösta bönhus omgivet av grönska.
Foto: Lina Eriksson

Bösta bönhus

I Bösta bönhus bedrivs verksamheten i en ekumenisk anda. Här firas gudstjänster och huset fungerar också som samlingspunkt för byns invånare.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Aktuella och kommande arrangemang runt om i Umeå

12 steg som en väg till ett andligt liv

Nu startar en ny tolvstegsinspirerad grupp i Umeå. Den första gruppen startar tisdag 9 april kl 16.00 i Tegs kyrka. Vi delar en andlig resa som börjar med att vi sätter ord på det som vi är maktlösa inför: kanske vardagens krav, livspusselet eller få relationer.

Hållbara människor

Hållbara människor är en serie föreläsningar som vill lyfta fram olika perspektiv som främjar människan. Under våren kommer tre föreläsare till Tegs kyrka i Umeå. Hur gör vi för att bli mer hållbara människor?

Livsstegen cirkel i Tegs kyrka

En självhjälpsgrupp för oss alla som känner att livsproblem, stora som små, har gjort tillvaron komplicerad. För dig som vill gå eller som gått Livsstegen. Anmälan.

Om Bösta bönhus

Bönhuset byggdes 1907 och användes förr som både skola och missionshus. När skolan i Yttersjö startade lades Böstas skola ner och huset har sedan dess varit ett EFS bönhus. Det ligger i Tegs församling.

Bösta ligger cirka 15 km söder om Umeå och namnet "Bösta" kan härledas till ett gammalt ord för "bostad".

Missionshuset går bra att hyra för t ex dop, vigsel och andra alkoholfria sammankomster, se kontaktperson nedan.  Det finns en tramporgel och kök med spis, ingen kyl.

Bönhuset rymmer 40-50 personer.

Hitta till Bösta bönhus

Bösta bönhus ligger i Tegs församling

Bösta bönhus
905 86 Umeå

E-post teg.forsamling@svenskakyrkan.se

Koordinater
Latitud 63.751733
Longitud 19.972087
Klicka hör för att se en karta>

Fira gudstjänst

Du är alltid välkommen att fira gudstjänst! Vi firar gudstjänst vissa dagar för att leva i Guds tjänst alla dagar. Bön och arbete behöver gå hand i hand för att tro och liv ska höra ihop.

Tegs kyrka

Den karaktäristiska kyrkan med sin församlingsgård har sedan den stod färdig 1969 varit en samlingsplats för såväl Tegsbor som olika föreningar i Umeå. Olika kulturella uttryck, öppen barn-, familje- och ungdomsverksamhet samt verksamhet för äldre är uttryck för det.

Tegs kyrka

Tegs församling

Tegs församling på södra sidan av Ume älv består av både landsbygd och tätort. Gudstjänster firas och verksamhet bedrivs i två kyrkor, fem missionshus och i Kyrkans hus i Yttersjö.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.