Foto: Joakim Carlström /Ikon

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser eller som en stor fest med hela släkten närvarande.

Checklistan längst ner på sidan kan vara en hjälp för dig att förbereda dopet. Använd de punkter som passar dig och tänk på att varken dopklänning eller faddrar är ett krav.

Inför samtalet med prästen

Tänk gärna igenom vilka frågor du har kring dopet. Vilka önskemål har du om psalmer och musik? Finns det någon i familjen eller en vän som du vill ska läsa något i kyrkan? Vill du göra en egen dopagenda, tala med prästen.

Här finns populära psalmer och musikstycken samlade

På dopdagen

Vem ansvarar för familjens kamera? Tag gärna bilder efter gudstjänsten kring dopfunten, glöm inte att ha med dopljuset. Är det ett barndop, ta med ombyteskläder för barnet, och allt annat som du kan behöva.

Koppla av och njut av dopet

Dopgudstjänsten är en speciell stund i ditt liv, njut av den och koppla bort tankarna från allt annat. Känn att själva gudstjänsten bär alla som är där och att prästen är den som leder och ansvarar för gudstjänsten.

Barn är välkomna i gudstjänsten! De får gärna röra sig i kyrkan, läsa en bok, rita, eller göra något annat. Tag gärna med något som barnen tycker om att göra. Barnen kan också vara aktiva i själva gudstjänsten genom att t ex dela ut psalmböcker, hälla upp dopvatten. Tala med prästen om detta.

Checklista för dop

• Hur vill du ha dopdagen?
  • När vill du ha dopet?
  • Vilken kyrka vill du vara i?
  • Vilka ska vara med?
  • Vill du ha faddrar och vem ska du i så fall fråga?
  • Vilka psalmer vill du ha? Här finns förslag på musik >
  • Enligt gammal tradition har den som döps vit klädsel vid dop, men du väljer helt själv. Det finns i många av våra kyrkor vita dopdräkter att låna för både barn och vuxna. Annars kanske det finns en att låna av en släkting, en vän eller kanske vill du sy en själv om du inte vill köpa en.
  • Hur vill du fira efter gudstjänsten? Ska det vara ett dopkalas? Var ska det vara, vad ska vi bjuda på, vem kan vi be om hjälp? Alla församlingar har en lokal där dopkalas kan hållas. Det är inte alltid i själva kyrkan utan kan vara i annan lokal i närheten. Det kostar ingenting.

Boka dop

Du kan boka dop i någon av Umeås kyrkorna och eventuell lokal för dopkalas direkt här på webben eller genom att ringa eller mejla vår administrativa enhet.

Boka dop

Frågor och svar om dopet

Här finns svaren på de vanligaste frågorna om dopet samlade

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

Mindre kapell

Känns kyrkan stor? I Umeå finns kyrkor, kapell och missionshus i alla storlekar. Det alla inte vet är att det i flera av de stora kyrkorna också finns mindre kapell. Perfekta för ett litet bröllop eller dop.