Foto: Peter Lindegren

Brudkronor

Ska du gifta dig i Tavelsjö, Umeå stads, Backens eller Tegs kyrka? Då kan du låna en brudkrona.

Vill du låna en av brudkronorna? Kontakta vaktmästaren i den kyrka ni kommer gifta er i, se kontaktuppgifter här.

Precis som med nattvardssilver ska kronorna användas i "sin kyrka" och lånas vanligtvis inte ut för vigslar på andra platser.

Brudkronan i Backens kyrka

Kronan i guld och silver med stenar av akvamarin, safir, turmalin och rubin skänktes av byggmästare jm Bäckström och hans fru Pauline för nästan 70 år sedan. Dottern Margit invigde kronan 1943 och blev den första av tre generationer som hittills använt brudkronan. Barnbarnet Solveig Adolfsson gifte sig 1965 i släktkronan, precis som hennes systrar.

Backens kyrkas brudkrona Foto: Jan Lindmark

Tavelsjö kyrkas brudkrona

Tavelsjö kyrka har en brudkrona från 1955 i förgyllt silver med vitgrå och gröna stenar och symbolerna kors, hjärta, blomma och fågel.

Tavelsjö kyrkas brudkrona Foto: Peter Lindegren

Tegs tre brudkronor

Tegs kyrka har tre brudkronor. De två första nedan är formgivna av Harald Garmland som även gjorde ljuskronan och altartavlan. Den höga i förgyllt silver skänktes 1969 av Lotten och Gunnar Lindén. Den lägre i silver och glasovaler skänktes av Centerns kvinnoförbund 1968. Den tredje kronan är designad av B-Å Sandberg och skänkt av Hanna och Konrad Pettersson 1966.

Tegs kyrkas brudkrona i förgyllt silver, formgiven av Harald Garmland Foto: Peter Lindegren
Brudkrona i Tegs kyrka formgiven av Harald Garmland Foto: Peter Lindegren
Tegs kyrkas tredje krona är formgiven av B-Å Sandberg Foto: Peter Lindegren

Umeå stads brudkrona

Den äldsta av brudkronorna är från 1937 och finns i Umeå stads kyrka. Silverkronan i Umeå stads kyrka skänktes av "Kyrkoherde Einar Siléns konfirmander 1937".

Brudkronan i Umeå stads kyrka Foto: Peter Lindegren

Boka tid och plats för bröllop

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid:
Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.

Bröllop

Ni har funnit varandra. Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser och i vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra!

Ett par i rödsvarta kläder gifter sig.

Frågor och svar om bröllop

Här finns svar på vanliga frågor om bröllop.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande mans finger.

Förslag på musik till bröllopet

Ett sätt att göra vigseln personlig är att välja egen musik och kanske be en släkting eller vän att sjunga eller läsa en dikt.