Tegs kyrka
Foto: Jan Lindmark

Om Tegs kyrka

Tegs kyrka invigdes 1969 efter ritningar av Carl Hampus Bergman. Det är en modernistisk kyrka av betong, som utgör norra delen av ett byggnadskomplex med församlingslokaler i de östra och södra längorna.

1963 bildar Teg en egen församling. Året efter vinner förslaget Pax (efter latines fred/frid) den utlysta arkitekttävlingen. Fem år senare står kyrkan klar.

Arkitekten Carl Hampus Bergman kallar själv kyrkan för "Himlaborgen på Teg". Den är byggd som en basilika där kyrkorummet är indelat i mitt- och sidoskepp. Kyrkorummet är närmast kvadratiskt och har ett kor mot innergården i söder. Mitt i kyrkorummet hänger en enorm ljuskrona kallad Kristi törnekrona skapad av konstnären Harald Garmland. Den är uppbyggd av oxiderad lättmetall och färgat glas. Kyrkan rymmer 500 personer.

I kyrkan finns tre vackra brudkronor och dopklänning/klädsel att låna.

Klicka på bilden för att se en panoramabild inifrån Tegs kyrka

Intressanta föremål

• Altartavlans korsblomma är ett segertecken, precis som Kristi törnekrona. Här i form av en 9 meter stor ljuskrona av oxiderad metall och glas.
  • Klocktornet, kampanilen, i betong med tre klockor krönts av ett sjömärke i trä och ett gyllene kors. Symboliken att hålla kursen och komma i hamn är tydlig.
  • Till höger om koret finns dopkapellet med den praktfulla dopfunten. Den är gjord i marmor med inhuggna fiskar och en dopkälla med cirkulera vatten. Funt, på latin fons, betyder källa. Det rinnande vattnet anknyter till de första dopen som förrättades i floder och källor och fisken är en gammal symbol för Jesus.

Församlingslokaler

Hopbyggd med kyrkan ligger flera stora samlingslokaler som du kan boka för dopfika, minnesstunder mm. I källaren finns ett kafé, biljardrum, brasrum och mycket mer, se panoramabilder från några av lokalerna nedan.

• Stora salen rymmer 88 personer.
  • Lilla salen rymmer ca 42 personer.
  • Kaféet har 30 platser med möjlighet att ställa fram extra bord och stolar.
  • Glasrummet har 14 platser
  • Brasrummet, 35 platser med möjlighet att ställa fram extra bord och stolar
Stora salen i Tegskyrkan

Stora salen i Tegs kyrka

Klicka på bilden för att se en panoramabild inifrån Stora salen.

Teg lilla salen

Lilla salen i Tegs kyrka

Klicka på bilden för att se en panoramabild inifrån Lilla salen

Caféet i Tegs kyrka

Kaféet i Tegs kyrka

Klicka på bilden för att se en panoramabild från Kaféet.

Tillgänglighet

Tegs kyrka är hopbyggd med församlingsgården som består av två plan med hiss. Det finns:
- Dörröppnare
- Hörslinga i kyrkosalen och i församlingsgårdens stora sal
- Tre handikappanpassade toaletter
- Hiss

Brudkronor

Ska du gifta dig i Tavelsjö, Umeå stads, Backens eller Tegs kyrka? Då kan du låna en brudkrona.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tegs kyrka

Tegs församling

Tegs församling på södra sidan av Ume älv består av både landsbygd och tätort. Gudstjänster firas och verksamhet bedrivs i två kyrkor, fem missionshus och i Kyrkans hus i Yttersjö.