Foto: Lina Eriksson

Tavelsjö kyrka

Mitt i byn, med utsikt över Tavelsjön ligger kyrkan och församlingsgården. En samlingsplats i bygden för alla åldrar.

Behöver du en medmänniska?

Hör av dig till någon i personalen i församlingen. Du når dem via växeln tel 090-200 25 00. Du kan även kontakta Väntjänst i Tavelsjö. Monika Sandström 070-5590317 monika.sandstrom@tavelsjo.se eller Rolf Appelblad 070-6813571 rolf.appelblad@tavelsjo.se

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Det händer i Tavelsjö kyrka

Tavelsjö kyrka och församlingsgård är fulla av verksamhet. Kom in och upptäck något nytt.

Vi som arbetar i Tavelsjö kyrka

Kontakta oss med frågor mellan himmel och jord

Om Tavelsjö kyrka

Tavelsjö kyrka ligger vid Tavelsjön. Den är ritad av Carl Hampus Bergman och byggd i rödbrunt tegel med ett brant, skifferbelagt sadeltak.

Aktuella och kommande arrangemang

Internationellt kafé i Tavelsjö församlingsgård

Onsdag 10 april kl. 19. Kafé för världen! Fika som mättar fler. Välkommen på kafé med fika, brödlotteri, allsång och loppis. Alla intäkter går oavkortat till ACT Svenska kyrkan. Dela lika och rädda liv

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.

Påsken i Tavelsjö kyrka 2024

Välkommen att fira påskens gudstjänster i Tavelsjö kyrka.

Hållbara människor

Hållbara människor är en serie föreläsningar som vill lyfta fram olika perspektiv som främjar människan. Under våren kommer tre föreläsare till Tegs kyrka i Umeå. Hur gör vi för att bli mer hållbara människor?

12 steg som en väg till ett andligt liv

Nu startar en ny tolvstegsinspirerad grupp i Umeå. Den första gruppen startar tisdag 9 april kl 16.00 i Tegs kyrka. Vi delar en andlig resa som börjar med att vi sätter ord på det som vi är maktlösa inför: kanske vardagens krav, livspusselet eller få relationer.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Hitta Till Tavelsjö kyrka och församlingsgård

Tavelsjö kyrka är huvudkyrka i Tavelsjö församling

Strandvägen 40
922 62 Tavelsjö
Busshållplats Tavelsjö kyrka

Öppettider: Kyrkan är öppen alla dagar kl 9.00-15.00 och i samband med gudstjänster och förrättningar.

E-post tavelsjo.forsamling@svenskakyrkan.se
Telefon 090-200 25 00

Koordinater
Latitud 64.03687
Longitud 20.05348
Klicka här för att se en karta>

Husen på Kyrkans lägergård med Husmorsvillan till vänster, huvudbyggnaden i mitten och logementet till höger

Kyrkans lägergård i Tavelsjö

Svenska kyrkan i Umeå har en lägergård som ligger vackert belägen vid Tavelsjöns strand. Där finns ett kapell, sängplatser för upp till 40 personer, samt matsal och samlingslokaler.

Pilgrim

En pilgrimsvandring är både en inre och yttre vandring. Det finns flera sätt att pilgrimsvandra.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.