Foto: Lina Eriksson

Om Församlingsgården

I Församlingsgården på Östra Esplanaden 9 finns lokaler för dopfika och minnesstunder, andaktsrum och kontor för stadsförsamlingen och pastoratskansliet.

I huset finns

På bottenvåningen (en halv trappa upp) finns ett andaktsrum, en stor aula där körerna övar och stadsförsamlingens kontor.

En trappa upp ligger Lilla och Stora salen. Här brukar grupper träffas och till exempel handarbeta. Stora salen går också att boka för till exempel minnesstunder. I bildspelet nedan kan du se hur Stora salen ser ut.

En trappa ner från entrén finns barn- och ungdomslokaler som även går att låna för dopkalas. Här finns ungdomsrummet med bord och stolar för ett trettiotal personer, en soffgrupp och tillhörande kök. Bredvid finns ett stort lekrum och toalett med skötbord. Se bilder nedan.

Två trappor upp finns Pastoratskansliet där bland annat kyrkoherden har sitt kontor och du kan komma för att hämta nycklar till bokade lokaler.

I huset, men med ingång från Skolgatan 75, finns Diakonicentralen, Kyrkans familjerådgivning, Umeå stads ungdomsenhet och Kyrkogårdsexpeditionen

Vill du boka en av våra lokaler, läs mer här >

Tillgänglighet

• Byggnad i flera våningar med hiss. Här finns samlingssalar, andaktsrum, barn- och ungdomslokaler, kök och kontor.
  • Dörröppnare på entrédörren
  • Hiss till alla våningsplanen
  • Handikappanpassade toaletter
  • Mobil hörslinga finns
  • Det finns några parkeringsplatser i anslutning till entrén
  • Busshållplatsen ”Församlingsgården” ligger precis utanför huset

Umeå stads kyrka

Likt en mindre katedral står Umeå stads kyrka vid älven i centrum sedan 1894. Kyrkan är välbesökt och rymmer under året olika slags gudstjänster och en omfattande musikverksamhet med många konserter.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?