Foto: Lina Eriksson

Om Röbäcks kyrka

Mitt bland husen ligger den röda kyrkan. Här finns en vacker kyrkosal, en mindre samlingssal med kök och fina verksamhetslokaler och lekrum.

Röbäcks kyrka är mittpunkten i byn för många. Här firas gudstjänst varannan söndag. Här kan du låta döpa ditt barn och här finns verksamhet för både barn och vuxna.

Kyrkan har också en aktiv del i byn och deltar varje år på Röbäcksdagen i september och Röbäck Camp på sommaren, en fotbollsskola för barn i samarbete med Röbäcks IF.

Det ryms 45 personer i kyrksalen. I ett angränsande rum finns fikabord och kök. Är man ett större sällskap och till exempel vill ha dopfikat i kyrkan går det att ställa fram fyra extra bord i kyrksalen.

Historik

Huset ägdes från början av nykterhetslogen Fritidsblomman och hette då Röbäcks Godtemplarhus. 1914 bildades EFS Röbäck och samma år köpte föreningen huset av Fritidsblomman.

Under 40- och 50-talet hyrdes övervåningen med två rum och kök ut som bostad. EFS-föreningen har helt med ideella krafter tagit hand om verksamhet och underhåll fram tills huset blev distriktskyrka i Svenska kyrkan 1999. EFS-föreningen och Tegs församling har haft ett nära samarbete och tio år senare, 2009, såldes kyrkan till Svenska kyrkan. Paviljongen med skapanderum och lekrum byggdes 2006.

EFS Röbäck upphörde som förening 2017 men det ideella engagemanget finns kvar. Bland annat är det volontärer som leder Söndagsskolan och fixar kyrkfika vid gudstjänsterna.

Intressanta föremål

• Dopfunten är designad av arkitekt Per-Anders Lennartsson i samarbete med pedagoger i församlingen. Den är tillverkad av Erland Granberg i Hössjö. Han har även gjort altaret, ambon (talar/predikstolen) och altarfönstret.
  • Kyrkan har ingen fast altartavla som många andra kyrkor har. Istället bildar barngruppernas arbete tillfälliga altartavlor som byts ut under året.

Tillgänglighet

• Kyrkosal, samlingsloksler och lekrum är i ett plan. Parkering finns bredvid kyrkan.
  • Ramp upp till dörren, ingen dörröppnare.
  • Hörslinga finns i kyrksalen
  • Två toaletter, varav en handikappanpassad med skötbord

Hitta till Röbäcks kyrka

Röbäcks kyrka är en del av Tegs församling