En kvinnlig präst talar teckenspråk. Några besökare i förgrunden och två kvinnliga präster i bakgrunden.
Lyssna

Teckenspråkig verksamhet

Är du teckenspråkig? I Svenska kyrkan i Umeå finns en teckenspråkig verksamhet ledd av teckenspråkig personal med allt från gudstjänster till samvaro, middagar och mycket mer.

Hösten 2024

Trivselträff

Måndagar, en gång i månaden kl 13.00–15.00
23 september, 21 oktober, 18 november, 16 december
Martasalen, Umeå stads kyrka
Vi använder skrivtolk.

Mansgrupp

Måndagar, en gång i månaden kl 18.00
2 september, 7 oktober, 4 november, 2 december
Ungdomslokalen, Församlingsgården

Stickkafé

Måndagar kl 18.00
2 september – 9 december
Diakonicentralen, Församlingsgården
Vi träffas för att handarbeta och fika tillsammans.

Sittgympa, andakt och sopplunch

Tisdagar, jämna veckor kl 11.30
3 september – 10 december

Torsdagar i Ersbodakyrkan

Torsdagar kl 18.00–20.00
Ersbodakyrkan
Ljuständning, olika teman och språkkafé mer information på facebook

Teckenspråkskafé

Lördagar, en gång i månaden kl 13.00–15.00
7 september, 5 oktober, 9 november, 7 december
Café Bygden, Bildmuseét

Teckenspråkig gudstjänst

Söndagar, en gång i månaden kl 12.30
22 september, 20 oktober, 17 november
Ersbodakyrkan
Efteråt äter vi en enklare lunch tillsammans

Vår organisation – våra möjligheter

Svenska kyrkans mål är att skapa mötesplatser som ger glädje och mening.

I den teckenspråkiga verksamheten i Umeå finns en arbetsgrupp som bevakar dina intressen och behov. Vi vill gärna att du hör av dig till oss om du har åsikter, tips eller idéer på hur vi tillsammans kan utveckla verksamheten och göra den bättre.

Vi som ingår i arbetsgruppen är: Carina Sehlström, Pia Jonsson, Britt Holmgren,
Mia Johansson, Margareta Johansson, Ulf Almqvist, Catharina Granlöf och Carola Jatko.

Bibelberättelser för barn

Här kan du se inspelade bibelberättelser på teckenspråk  (nytt fönster)

För mer information, kontakta:

Carina Sehlström

Diakoniassistent, Teckenspråkig verksamhet, Ersbodakyrkan, Svenska kyrkan i Umeå

Läs en intervju med Lina Gullbrand

Fick tecken från Gud om att bli präst

För två år sedan fick Lina Gullbrand sitt drömjobb som präst inom kyrkans teckenspråkiga verksamhet. Strax efteråt föddes hennes yngsta dotter med  en oväntad hörselnedsättning.

Teckenspråkig verksamhet i Luleå stift

Läs mer om de övriga teckenspråkiga mötesplatserna i Luleå stift och läs nyhetsbrev och tidningen Händer i kyrkan här.

Teckenspråkiga filmer

På Svenska kyrkans youtubekanal för teckenspråkigt arbete finns filmer om dop, bröllop, konfirmation, medlemskap, gudstjänst med mera.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.