Foto: Lina Eriksson

Historier från Backens prästgård

Backens prästgård har anor från 1790-talet. Huset är därmed ett av Umeås äldsta. Mycket har hänt här under åren...

Ryska krigsfångar i Backens prästgård 1809

Under ryssarnas härjningar i Västerbotten sommaren 1809 utspelar sig ett drama vid Backens prästgård.

Kyrkoherde Anders Grafström och de litterära salongerna i Backens prästgård

I mitten av 1800-talet hålls litterära salonger i Backens prästgård. Där diskuteras konst, kultur och aktuella ämnen.

Umeå landsförsamling under kyrkoherde Olof Norrmans tid 1872-1892

Ett enkelt men hemtrevligt liv lever kyrkoherde Olof Norrman, hans fru Erika och deras nio barn i Backens prästgård i slutet av 1800-talet.

Jenny Lindberg arbetar i samma hus som sin farmors mor

Jenny Lindberg är musiker på Backen. Nu arbetar hon i prästgården där hennes farmors mor var piga för 140 år sedan.

Birgitta Lundmark berättar barndomsminnen från Backens prästgård

Veduppvärmning, helgat vatten och trädgårdsarbete minns Birgitta Lundmark från sin uppväxt i Backens prästgård.

Gun-Mari Löfqvist arbetade över 20 år som kyrkoskrivare i Backens prästgård.

Det var en spännande dag, måndagen den 7 januari 1974, när jag steg in på pastorsexpeditionen i Backen för att börja min första arbetsdag, en arbetsplats som jag skulle komma att kalla min i mer än 20 år.