Foto: Carl Anders Nilsson /Ikon

Kyrkvärd

Vill du hjälpa till vid gudstjänster? Då kanske du vill bli kyrkvärd?

En kyrkvärd hjälper till vid gudstjänster, vanligtvis med att hälsa välkommen, dela ut psalmböcker och gudstjänstagendor, läsa texter, hjälpa till vid nattvarden och tar upp kollekt. Som kyrkvärd, eller gudstjänstvärd som det också kallas i vissa kyrkor, är du värd i ”Guds tjänst” och har som din främsta uppgift att skapa delaktighet och hemkänsla för gudstjänstdeltagarna.

Kyrkvärdens historia

Redan på 400-talet hade kyrkvärdarna i det kristna Rom ett stort ansvar, framförallt gällande ekonomi i församlingarna. Även i Sverige har kyrkvärdar en lång historia. Vid Forsa kyrka i Hälsingland finns ordet Kyrkvärd ristat i runor som tros vara från 1100-talet.

Två skola kyrkovärdarna vara, och prästen den tredje.

Äldre västgötalagen, sammanställd på 1200-talet

Jag vill bli kyrkvärd, hur gör jag?

Att vara kyrkvärd är ett hedersuppdrag. För att kunna utses till kyrkvärd ska du vara döpt och medlem i Svenska kyrkan.

Det finns alltid behov av fler som vill ha detta roliga och viktiga uppdrag. Fyll i dina kontaktuppgifter och vilken kyrka du vill vara kyrkvärd i så kontaktar vi dig!

Jag vill bli kyrkvärd i:

Klara Bäcklund och Lovisa Vängbo förbereder inför mässa i Tegs kyrka

Det är inte så mycket ”effort” egentligen, tycker Klara Bäcklund och Lovisa Vängbo, två kyrkvärdar i Tegs församling. Det känns bra att få bidra med något.

Klara Bäcklund visste inte mycket om vad en kyrkvärd är innan hon själv blev tillfrågad när hon gick i nian.

- Jag tänkte mest att det är gubbar som gör saker, men tyckte det kunde vara kul och gick en kurs, säger hon.

Nu är hon i tjänst var tredje söndag, ofta tillsammans med sin kompis Lovisa Vängbo.

Ett utdrag från tidningen Spira, nr 5 2017
Läs hela intervjun med Klara och Lovisa här >

Fira gudstjänst

Du är alltid välkommen att fira gudstjänst! Vi firar gudstjänst vissa dagar för att leva i Guds tjänst alla dagar. Bön och arbete behöver gå hand i hand för att tro och liv ska höra ihop.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.