Retreat & meditation

Ett sätt att hämta mer kraft. Vart tog själen vägen? Du stillar ditt sinne, skapar ett inre lugn och utvecklar en förmåga att lättare hantera dina tankar och känslor.

Mötesplatser runt om i Umeå

I broschyren finns vårens mötesplatser för vuxna samlade tillsammans med en karta och kontaktuppgifter. Klicka på knappen för att läsa och ladda hem den i pdf-format. Den finns också som tryckt broschyr i alla våra kyrkor.

Läs broschyren här

Är du nyfiken på meditation? Här nedan ger meditationsläraren Erik Hansson en introduktion till kristen djupmeditation. Läs mer om kursen här >

Meditationskurs - del 1

Den första delen av tre. En introduktion till kristen djupmeditation och att hitta en god sittställning på stol.

Meditationskurs - del 2

Om närvaro, att i precis det här andetaget finns livet till för mig. Erik pratar om att hitta en plats och rutin för meditationen och visar hur man sitter på kudde och pall.

Meditationskurs - del 3

Att djupna in mot ett annat centrum än mig själv och Erik delar med sig av en vacker bild av vad det är att vara människa. Han visar också hur man sitter i lotusställning.

Retreat

Retreat är en möjlighet för avskildhet och stillhet. Det är ett tillfälle att hinna ifatt sig själv, få tid för reflektion över det som är viktigt i livet och för att lyssna till och vara nära Gud.

Meditation

Meditationen är en väg till att på djupet acceptera sig själv och sin livssituation. Det kan vara en mycket vilsam erfarenhet, som också är att vara i Guds närvaro. Djupast sett är meditationen en övning att vara i kärleken.

Vill du veta mer?

Klicka på bilderna/rubrikerna nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

Aktuella och kommande arrangemang

Mindfulness Meditation

Tisdagar i Ersbodakyrkan kl 18.00-19.30. Vi blandar teori, praktisk övning och samtal för att skapa förståelse och färdigheter som du har nytta av i vardagen. Första tillfället är ett prova-på tillfälle som ger en inblick i och en upplevelse av vad mindfulness kan vara för dig.

Munken inom dig

Meditera, be och samtala om kristen mystik utifrån Annika Spaldes bok ”Munken inom dig”. Ledare är Erik Hansson och vi håller till i Backens Prästgård. Tre tillfällen, start den 6 mars kl 19.00.

Retreat för studenter - retreat for students

3-5 maj i Tavelsjö. Under en retreat drar vi oss tillbaka från vardagslivets angelägenheter och relationer för att vila och vara i tystnad tillsammans med andra. We welcome you to spend a weekend together in silence and stillness by the lake of Tavelsjö, 3rd-5th of May.

Regelbundna grupper och verksamheter

Centrerande bön i Mariakyrkan

Onsdagar kl 12. Vi sitter i tyst meditation under 20 min. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av centrerande bön, meditation eller kyrka för att delta. Introduktion för dig som är ovan en kvart innan vi börjar. Vårterminen pågår 24 januari - 29 maj (Uppehåll 20/3).

En stilla sjö omgiven av skog

Heliga danser i Mariakyrkan

Meditativa cirkeldanser en söndag i månaden kl.18. Ingen förkunskap eller anmälan behövs. Vårterminens datum är 14/1, 11/2, 10/3, 14/4 och 12/5.

En person sitter på golvet och håller en träpinne över en guldig skål.

Meditation i Backens kyrka

Tisdagar kl 18.15–19.30. I den kontemplativa bönen övar vi oss i inre och yttre stillhet. Ingen föranmälan eller förkunskaper behövs. Vårterminen startar 23/1.

Måndagsmeditation i Umeå stads kyrka

Måndagar kl 18.30. I den tysta meditationen övar vi oss i inre och yttre stillhet. Vi mediterar 2x20 minuter med inledningsord och meditativ gång emellan passen. Du behöver inte ha erfarenhet av meditation eller kyrka för att delta. Introduktion för dig som är ovan meditatör en kvart innan.

Torsdagsmeditation i Ålidhemskyrkan

Torsdagar kl 18. I den tysta meditationen övar vi oss i inre och yttre stillhet. Ingen föranmälan och inga förkunskaper krävs. Terminen pågår: 25/1-23/5.

Tyst meditation

Torsdagar kl 12.00–12.30 i Stilla Rum, Q-byggnaden, Södra entrén, Norrlands universitetssjukhus. Inga förkunskaper krävs.

Yoga helt enkelt i Ålidhemskyrkan

Måndagar kl 18. Med varsamma kroppsställningar, mjuka rörelser och medveten andning länkar vi samman kropp och sinne. Vi träffas 12 gånger, mellan 22/1 och 22/4. Begränsat antal platser. Anmälan.

Du kanske också är intresserad av:

En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

Röra på sig

Att ta hand om sin kropp är lika viktig som att ta hand om själen. Kom till kyrkan och motionera med andra. Gå en promenad, gympa eller cirkelträna, vad passar dig?