En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

Vill du veta mer?

Klicka på bilderna/rubrikerna nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

12 steg som en väg till ett andligt liv

Nu startar en ny tolvstegsinspirerad grupp i Umeå. Den första gruppen startar tisdag 9 april kl 16.00 i Tegs kyrka. Vi delar en andlig resa som börjar med att vi sätter ord på det som vi är maktlösa inför: kanske vardagens krav, livspusselet eller få relationer.

Frälsarkransen

Livets pärlor - För dig mitt i livet. Räcker jag till? Är jag älskad? Vad är min roll? Vad har kristen tro att säga? Vad har jag för bild av Gud? Vi ses under 8 vardagkvällar och ett helgläger och funderar över detta och mycket mer. Start 26 oktober. Anmälan.

Mötesplatser runt om i Umeå

I broschyren finns vårens mötesplatser för vuxna samlade tillsammans med en karta och kontaktuppgifter. Klicka på knappen för att läsa och ladda hem den i pdf-format. Den finns också som tryckt broschyr i alla våra kyrkor.

Läs broschyren här

Andakter och bönesamlingar

Andakt i Mariakyrkan

Tisdagar kl 13.00-13.15. Ett andrum, en kort andakt mitt på dagen. Stanna gärna kvar på Tisdagskafé direkt efter andakten. Vårterminen pågår 23 januari- 14 maj (Uppehåll 19/3 och 30/4).

En kvinna står med knäppta händer. Tända ljus i förgrunden.

Bön i Grisbackakyrkan

Bön på väg hem: måndag 17:30-18:00. Bön mitt på dagen: tisdag, onsdag och torsdag kl 12-12.15. Vårterminen pågår: 16/1–13/6.

Fotograf är Alibin Hillert/ikon.

Daglig bön i Mariakyrkan

Vill du vara med och be tillsammans med andra? I Mariakyrkan finns ett nätverk av människor som ber.

Ekumenisk bönevandring vid Mariakyrkan

Lördagar kl 10.30. Vi samlas vid Mariakyrkan och går en promenad runt kyrkan med stopp där vi fördjupar helgens texter och tema.

Bibelgrupper och samtal

En vandringsled på fjället.

Den gömda skatten - att söka och finna Gud i alla ting i Tegs kyrka

Torsdagar jämna veckor kl 18.45–20.30. En kväll med inlevelsemeditation, rundor och tystnad. Ingen anmälan. Vårterminen pågår: 11/1-30/5.

Gud och livet i Tavelsjö

Tisdagar kl 18.30-20.30. En gudstjänstgrupp som träffas varannan vecka i barnlokalen i Tavelsjö församlingsgård. Vårterminen pågår 23 januari - 28 maj.

Ett gäng kvinnor i olika åldrar och en kvinnlig diakon sitter i en soffa och skrattar tillsammans.

Hemgrupper i Carlskyrkan

Hemgrupperna är inte en verksamhet bland alla andra, de är själva hjärtat i Carlskyrkans arbete. Grupperna samlas i hemmen till gemenskap, samtal om livets frågor och bön.

Någon häller upp kaffe från en blommig termos till någon som håller fram sin kopp.

Hemgrupp i Tavelsjö

Torsdagar kl 13 den 29/2, 21/3, 18/4 och 30/5. Vi träffas för gemenskap, fika och andakt hemma hos Britt-Inger.  hos Britt-Inger Olofsson, Övre Näset 10.

Någon läser ur en bibel och följer texten med fingret.

Lectio Divina i Ålidhemskyrkan

Tisdagar kl 10-11.30, udda veckor. Läs och läs om. Lyssna efter de ord som berör. Hur berör texten ditt liv som det ser ut just nu? Ungefär så kan man sammanfatta Lectio Divina som betyder andlig läsning. Vårens grupp är fullbokad.

En kvinna läser ur Bibeln.

Torsdagsträff med bibelsamtal i Carlskyrkan

Torsdagar kl 13-14.30. För daglediga och äldre. Vi fikar tillsammans och samtalar om kristen tro med hjälp av kommande söndags texter. Samtalen görs med fokus på tillgänglighet och inkludering. Leder samtalen gör Karin Karlsson som själv har en hörselnedsättning. Ingen anmälan.

Orden om livet i Ålidhemskyrkan

Tisdagar kl 18.30, udda veckor. En samtalsgrupp om livets stora frågor. Vårterminen pågår från 30/1 till 21/5. Uppehåll 26/3.

Jourhavande präst pratar i mobiltelefon med bibeln uppslagen framför sig.

Steg för steg – Bibelsamtal från A till Ö - digital

Tisdagar kl 18.30-20, jämna veckor. En vandring orden runt, i sällskap med Bibeln, våra tankar och erfarenheter av livet och den kristna tron. Under våren 2024 tar bibelsamtalen en paus, återupptas under hösten 2024.

En grusväg mellan två åkrar. I vägkanten står en blå skylt med bokstaven M för mötesplats.

Katekumenatet- en vuxenväg till tro

Om du fick möjlighet att samtala om tro - vad skulle du fråga om? Om Gud finns - vad kan Gud ha för plats i ditt liv?

Kroppskännedom och dans

En stilla sjö omgiven av skog

Heliga danser i Mariakyrkan

Meditativa cirkeldanser en söndag i månaden kl.18. Ingen förkunskap eller anmälan behövs. Vårterminens datum är 14/1, 11/2, 10/3, 14/4 och 12/5.

Landa mjukt – Rörelse för kropp och själ!

Onsdagar kl 14.00-15.45, 8 tillfällen under våren, i Västerslättskyrkan. Inga förkunskaper krävs. Kostnadsfritt. Anmälan. Terminsstart 17 januari.

Du kanske också är intresserad av:

Pilgrim

En pilgrimsvandring är både en inre och yttre vandring. Det finns flera sätt att pilgrimsvandra.

Retreat & meditation

Ett sätt att hämta mer kraft. Vart tog själen vägen? Du stillar ditt sinne, skapar ett inre lugn och utvecklar en förmåga att lättare hantera dina tankar och känslor.

Sinnesro och de tolv stegen

Här hittar du det samlade 12-stegsarbetet i Svenska kyrkan i Umeå. ”Gud, ge oss sinnesro att acceptera det vi inte kan förändra, mod att förändra det vi kan och förstånd att inse skillnaden.”

Fira gudstjänst

Du är alltid välkommen att fira gudstjänst! Vi firar gudstjänst vissa dagar för att leva i Guds tjänst alla dagar. Bön och arbete behöver gå hand i hand för att tro och liv ska höra ihop.