Foto: Gunilla Stendahl

Pilgrim

En pilgrimsvandring är både en inre och yttre vandring. Det finns flera sätt att pilgrimsvandra.

• Pilgrimsvandra med appen Pilgrim Umeå.
  • Följ med på gemensamma vandringar med någon av församlingarna.
  • Gå på egen hand med frälsarkransen. Se filmen här nedanför.

Aktuella pilgrimsvandringar

Appen Pilgrim Umeå

Ladda ner appen och börja vandra någon av pilgrimslederna själv.

Illustrerad frälsarkrans på grön bakgrund.

Så blir promenaden en inre resa

Sugen på en superenkel pilgrimsvandring? Välj nio platser i ditt närområde och kör igång.

Följ med på pilgrimsvandring i Tavelsjö 6–8 juni

Släpp vardagen och följ med på en pilgrimsfärd som får vara både en yttre och en inre vandring. Du kan vara med alla dagar eller några/någon av dem. Anmäl dig här.

Pilgrimsvandra med Frälsarkransen

Följ med på en elva minuter lång pilgrimsvandring. Therese Hamrén delar tankar och ber vid var och en av Frälsarkransens pärlor.

Du kan välja att gå mellan pärlorna, eller följa med från samma plats. Filmern är inspelad vid Umeälven nedanför Backens kyrka i juni 2021.

Vad är det för skillnad på en pilgrimsvandring och att bara gå?

Erik Hansson är diakon i Ålidhemskyrkan och en av initiativtagarna till pilgrimsappen Pilgrim Umeå.

Vad är en pilgrimsvandring?

- Framför allt är det en inre vandring. Den yttre vandringen fungerar som ett stöd. Att vandra till en helig plats är en vana som funnits lika länge som människan. Det handlar om att hitta ett inre centrum, en helig plats, en mötesplats med Gud, och under en vandring kommer den processen igång.

Vad är skillnaden mot att bara vandra?

- Att gå för motionens skull är bra, men det är ingen pilgrimsvandring. Enligt definitionen ska det finnas ett uppbrott, en väg och ett mål, med Gud som en central del. Samtidigt finns det inga gränser i andligheten. Om någon känner att »jag pilgrimsvandrar« är det jättebra!

Vad ger det att pilgrimsvandra?

- Det kan ge en massa saker som vänner, frisk luft, skoskav, nya vyer, enklare livsstil och så vidare. Men samtidigt är nyttan inte det väsentliga. När ens inre jag väcks till liv, frågar det inte efter nytta. De frågorna måste lämnas vid vägkanten.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Blir lugn av att gå långt och långsamt

Efter tredje dagen blir ryggsäcken som en extra kroppsdel – nödvändig och självklar. Camilla Lingbro-Dömstedt återvänder gärna till pilgrimsleden El Camino

Du kanske också är intresserad av:

Retreat & meditation

Ett sätt att hämta mer kraft. Vart tog själen vägen? Du stillar ditt sinne, skapar ett inre lugn och utvecklar en förmåga att lättare hantera dina tankar och känslor.

En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Kyrkguiden

Hitta till Svenska kyrkan med hjälp av appen Kyrkguiden, se vad som händer och planera in gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.