En blandad ungdomskör i röda kåpor sjunger.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Kultur och musik

I Svenska kyrkan finns ett rikt kulturliv med konserter, musik och många körer där du kan utveckla ditt musikintresse.

Svenska kyrkan bär på en rik kulturskatt och är en av Sveriges största arrangörer av musikevenemang. Kyrkan är också en av mötesplats för amatörer och professionella, för alla klasser, genrer och nationaliteter.

Över 100 000 människor i alla åldrar sjunger i någon av Svenska kyrkans körer. I Umeå finns över femtio olika körer för alla åldrar att välja mellan.

Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan. En kvinna kompar på piano.

Barnkörer

Sjunga i kör handlar inte bara om låtar och musik utan minst lika mycket om kompisar, skratt och skoj och gemenskap.

Ungdomskör och replokal

Husband eller gospel? Sjunga eller spela musik? Vilken är din musik? Vilken kör passar dig?

Sjung i kör

Det finns vuxenkörer för alla typer av sångare. Har du sjungit länge eller alltid längtat efter att börja? Vill du sjunga varje vecka eller bara ibland? Det finns en kör för dig!

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.