Kyrkobyggnaderna och kulturarvet

Våra kyrkobyggnader är fulla av historia och en viktig del i vårt gemensamma kulturarv. Här firas regelbundet gudstjänster, och här äger viktiga händelser i människors liv rum.

På många håll fungerar kyrkan som ett historiskt landmärke som har en särskild plats i människors hjärtan. Kyrkobyggnaden är även uppskattad som en tyst avskild plats för egna tankar.

Kyrkobyggnaden väcker känslor. Många människor känner starkt för kyrkorummen och kyrkobyggnaderna. De är betydelsefulla och det är viktigt att de finns och att de vårdas. Som medlem i Svenska kyrkan är du med och bevarar kyrkobyggnaderna och därmed en del av Sveriges historia.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.