Gravsten med en skylt framför
Foto: Lina Eriksson

Gravrättsinnehavare sökes

Vi söker gravrättsinnehavare till gravplatser på Backens kyrkogård, Norra kyrkogården, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö kyrkogård och Västra kyrkogården.

Flera gravar på våra kyrkogårdar saknar innehavare och det vill vi rätta till. Det händer även att innehavare flyttat utomlands och glömt uppdatera oss om sin nya postadress. Vi har satt ut skyltar på de gravar som är berörda, där de anhöriga uppmanas att kontakta kyrkogårdsförvaltningen. Längre ned på sidan finns också länkar till listor över vilka gravar det gäller. Det är viktigt för dig som vill behålla en gravplats att det finns aktuella uppgifter om vem som är innehavare och korrekta kontaktuppgifter till denne. Om vi inte får kontakt med någon intressent kan de skyltade gravplatserna komma att betraktas som återlämnade till huvudmannen.

Om det finns en skylt på en grav du brukar besöka - kontakta kyrkogårdsexpeditionen. Se kontaktuppgifter nedan.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Ett gravkors i järn på en kyrkogård.

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper - gravskick - som finns på Umeås kyrkogårdar och vad de olika gravskicken innebär.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.