Det händer på Kyrkan på campus

Vill du prata tro och liv, relationer eller studier? Behöver du få ett andrum i vardagen, åka på retreat eller träffa andra som bär på sorg? Det finns något för dig här!

Verksamhet

Du som student eller anställd vid Umeå universitet och SLU är varmt välkommen att vara med på det vi kan erbjuda av ro, stöd och inspiration. Vi möts i våra lokaler på universitetet.

Torsdagsfika kl 14-15.30, varje vecka.

På torsdag eftermiddag är vårt mysiga vardagsrum öppet för dig som är student. Ta en kopp kaffe eller te, sitt ner och prata med oss och andra studenter – kanske hittar du nya vänner – eller ta med dig en kopp och fortsätt pluggandet. Naturligtvis bjuder vi på kaffe och te.

ENGAGEMANG - Du behövs!

Vill engagera dig i rättvisefrågor eller ha ett ideellt uppdrag? Eller har du idéer om en grupp eller aktivitet du vill starta?

Andrum & Stilla rum på campus

Andrum/Multifaith Space är ett interreligiöst rum för personer från olika religiösa traditioner. Stilla rum på campus Umeå erbjuder möjlighet till stillhet, tystnad och andlighet.

Existentiell hälsa

Vad ger mening? Vad får mig att känna hopp, i vardagen och inför framtiden? Kyrkan på campus erbjuder föreläsningar och workshops i existentiell hälsa samt grupper och enskild vägledning.

Retreat & Meditation

Behöver du ett tillfälle att hinna ifatt sig själv? Få tid för reflektion över det som är viktigt i livet och för att lyssna till inåt och öva dig i närvaro?

Samtal, stöd och sorgegrupp

När livet händer och du behöver prata med någon om det som är viktigt för dig. När du varit med om något svårt, drabbats av sorg, har frågor kring mening och livsval eller kanske bara längtar hem.

Samhälle, tro och kultur

Vad väcker ditt engagemang? Vad utmanar? Vad ger mod att leva och vilja att förändra?

Campuskvällar

På onsdagskvällar har Kyrkan på Campus verksamhet för studenter och unga vuxna på Ålidhemskyrkan. Här ryms samtalsgrupper, regnbågskvällar, kultur och spelkvällar sida vid sida. Vår önskan är att fler verksamheter ska växa fram tillsammans med studenter och unga vuxna. Kanske önskar du att vi startar någon specifik verksamhet eller grupp. Hör i så fall av dig till Kyrkan på campus. Kvällen inleds med en nattvardsgudstjänst för den som önskar.

Vi som arbetar på Kyrkan på campus

Kontakta någon av oss direkt eller fyll i formuläret längst ner på sidan så hör någon av oss av sig så snart som möjligt till dig.

En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Tro, HBTQ och kärlek

Är du Homo, Bi, Trans eller Queer? Eller tycker du att heteronormen ibland gör tillvaron för snäv?