Blanketter att ladda ned

Blanketter

Här finns blanketter att använda om du vill sätta upp, ändra eller ta bort en gravsten.

Blanketter för gravanordningar

Blankett om du vill sätta upp en ny gravanordning eller ändra på en gravanordning som redan finns:

Gravanordningsansökan (pdf)

Blankett om du vill ansöka om att ta bort en gravanordning:

Ansökan om borttagande av gravanordning (pdf)

Prislista för gravstenshantering i Umeå pastorat

Prislista för gravstenshantering på kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö. Vi kan bland annat montera gravstenar och hjälpa till med underhåll och tvätt.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Gravar om hösten på Backens kyrkogård

Välja och sätta upp en ny gravsten

Här finns information om hur du gör om du vill sätta upp en ny gravsten (eller en annan gravanordning) på en grav som du är gravrättsinnehavare till.

Säkra gravstenar

Kyrkogårdsförvaltningen kontrollerar regelbundet att alla gravstenar är säkert monterade, för att de inte ska utgöra en risk för besökare eller personal. Här kan du läsa mer om arbetet med gravstenssäkerhet.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.

Ett gravkors i järn på en kyrkogård.

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper - gravskick - som finns på Umeås kyrkogårdar och vad de olika gravskicken innebär.

Gravskötsel

Vill du ha hjälp med att sköta om graven och plantera blommor? Här kan du läsa om vilka tjänster som erbjuds inom Umeå pastorat. Beställ via telefon, mejl eller webben.