Foto: Josefin Casteryd 2012

Vanliga frågor

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får från gravrättsinnehavare och anhöriga. Hittar du inte svaret på det du söker eller vill ha ett mer utförligt svar? Välkommen att kontakta kyrkogårdsexpeditionen i Umeå!

Frågor om gravskötsel och betalning

Vilken skötsel kan jag beställa? Måste jag beställa skötsel? När planteras sommarblommor? Vilka betalningsalternativ finns? Här hittar du vanliga frågor och svar om gravskötsel på kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö.

En vit urna står bredvid gravstenen på en kyrkogård.

Frågor om gravsättning och gravrätt

Kan jag välja gravplats själv? Hur länge gäller gravrätten? Går det att lämna tillbaka en gravrätt? Får jag veta var askan gravsätts i minneslunden? Här finns frågor och svar om gravsättning, gravar och gravrätt i Umeå och Tavelsjö.

En vit kista med rosa blommor står omringad av ljus uppe vid koret.

Frågor om begravningsceremoni och kostnader

Här hittar du vanliga frågor och svar om begravningsceremonier och kostnader i samband med begravning. Här finns också dokumentet "Mina önskemål" som du kan fylla i och spara till dina anhöriga.

Frågor om gravstenar

Här hittar du vanliga frågor och svar om gravstenar på kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö.

Höstlöven har börjat falla på en kyrkogård.

Praktiska frågor kring kyrkogårdarna

Får man ha med sig hunden till kyrkogården? Kostar det något att parkera? Här hittar du svar på vanliga frågor kring kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö.

Norra kyrkogården med Heliga korsets kapell och trons kapell

Platser för begravningsceremonier

Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt till en kostnadsfri lokal för begravningsceremoni när de avlidit. Här kan du läsa mer om de lokaler och platser som kyrkogårdsförvaltningen i Umeå erbjuder.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12