Höstlöven har börjat falla på en kyrkogård.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Praktiska frågor kring kyrkogårdarna

Här hittar du vanliga frågor och svar om praktiska frågor kring kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö och vilka regler som gäller.

Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta kyrkogårdsexpeditionen, se kontaktuppgifter längre ned på sidan.

Hundar är välkomna, men de måste vara kopplade. Du som tar med dig hunden ansvarar för hunden och för att städa upp efter hunden.

Vattnet slås på när tjälen gått ur marken och bevattningssystemet inte riskerar att frysa sönder på grund av minusgrader nattetid. Datum kan därför variera från år till år. Plantera inga vårblommor innan vattnet slagits igång, för då får de inget vatten.

På sidan Våra kyrkogårdar kan du klicka dig vidare in till respektive kyrkogård. Där finns adresser och guidning till närmaste busshållplats till våra kyrkogårdar.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Gravskötsel

Vill du ha hjälp med att sköta om graven och plantera blommor? Här kan du läsa om vilka tjänster som erbjuds inom Umeå pastorat. Beställ via telefon, mejl eller webben.

Beställ gravskötsel via webben

Vi använder oss av beställning via www.svenskagravar.se. Gå in på den sidan, leta upp graven och klicka på "Beställ gravskötsel".

Prislista för gravskötsel i Umeå pastorat

Prislista för gravskötsel på kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö. Här står vad tjänsterna innehåller, vad de kostar och sista beställningsdag.