En vit kista med rosa blommor står omringad av ljus uppe vid koret.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Frågor om begravningsceremoni och kostnader

Här hittar du vanliga frågor och svar om begravningsceremonier och kostnader i samband med begravning. Här finns också dokumentet "Mina önskemål" som du kan fylla i och spara till dina anhöriga.

Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta kyrkogårdsexpeditionen, se kontaktuppgifter längre ned på sidan.

Hur meddelar jag efterlevande om jag har särskilda önskemål kring min begravning och gravsättning?

Om du har särskilda önskemål kring din begravning och gravsättning (till exempel musik, begravningslokal, kremation, gravskick) rekommenderar vi att du skriver ned dessa.

Du kan till exempel fylla i ett dokument hos en begravningsbyrå (dokumentet går ofta att fylla i på webben). Exempel på den här typen av dokument är Fonus Vita arkivet och Sveriges Begravningsbyråers Förbunds Livsarkivet. Dokumentet är inte juridiskt bindande, men begravningsbyråer och Svenska kyrkan är eniga om att önskemål gällande begravning och gravsättning bör följas om möjligheterna finns.

Ett alternativ är att använda dokumentet ”Mina önskemål”. Här kan du ladda ned detta dokument som ifyllningsbar word-fil eller som pdf.

Mina önskemål (word)

Mina önskemål (pdf)

Många begravningsbyråer förvarar denna typ av dokument för kundernas räkning, men det kan också vara bra att ha ett eget exemplar och berätta för anhöriga var det finns. Det är inte möjligt att förvara dokumentet hos Svenska kyrkan.

Vilka alternativ finns det om jag vill ha en borgerlig begravning?

Umeå pastorat erbjuder flera lokaler utan religiösa symboler som kan användas vid borgerlig begravning. Vid borgerliga begravningar väljer de anhöriga vem som ska leda begravningen. Det kan vara en anhörig, en person från begravningsbyrån eller någon annan.

Kostar det något med begravning och gravsättning?

Det beror på vilken typ av begravning och vilken typ av gravsättning. Många kostnader är redan betalda genom begravningsavgiften (läs mer om vad som ingår och inte ingår i begravningsavgiften). Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt till vissa tjänster när de avlider, oavsett vilken religion eller tro de har.

Begravningslokal, kremering och gravsättning är alltid kostnadsfri om den avlidne var folkbokförd i Sverige.

Kostnad för kista och/eller urna, kistdekoration/bårtäcke, vissa transporter, gravsten, namnskylt till askgravlund, annonsering och minnesstund är exempel på saker som inte ingår i begravningsavgiften utan bekostas av dödsbo eller anhöriga.

Begravningsavgiften har inget att göra med medlemskap i Svenska kyrkan. Begravningsavgiften och kyrkoavgiften (det som ofta kallas medlemsavgift) är därför separerade på skattsedeln.

Jag är inte svensk medborgare men är folkbokförd i Sverige. Har jag ändå rätt till de kostnadsfria tjänsterna i samband med begravning?

Ja. Det är folkbokföringen och inte medborgarskapet som styr.

Jag är inte medlem i Svenska kyrkan. Har jag ändå rätt till de kostnadsfria tjänsterna i samband med begravning?

Ja. Det är folkbokföringen och inte medlemskap i Svenska kyrkan som styr.

Jag är medlem i Svenska kyrkan, vad innebär det vid begravning?

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du medlemsavgift. Den ger bland annat rätt till följande i samband med begravning:

- begravningsgudstjänst i kyrka eller begravningskapell som tillhandahålls av Umeå pastorat
- präst och musiker som är anställda inom Svenska kyrkan
- utbärning av kista från begravningslokal till gravplats om begravningsceremonin avslutas med gravsättning, under förutsättning att personal finns tillgänglig vid tidpunkt för begravningen.

Vad i samband med begravning kan innebära kostnader, oavsett om jag är medlem i Svenska kyrkan eller inte?

Följande ingår varken i begravningsavgiften eller medlemsavgiften till Svenska kyrkan:

- kista och svepning
- urna
- transport av kistlagt stoft från hem/sjukhus till anvisad lokal hos huvudman för förvaring och visning av stoftet
- annonsering i dagstidning
- kistdekoration (bårtäcke eller blommor) Bårtäcke finns att hyra av Svenska kyrkan
- minnesstund
- tillverkning, montering och underhåll av gravsten eller annan fast gravanordning
- skötsel av gravplats
- skylt till askgravlund
- arvode till begravningsbyrå om sådan anlitats.

Kostnader för ovanstående punkter finansieras oftast genom dödsboet eller från begravningsförsäkring om det finns en sådan. Givetvis kan även anhöriga bidra. Om dödsboets tillgångar inte täcker kostnaderna kan anhöriga vända sig till kommunen för att söka ekonomiskt bistånd.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Ett gravkors i järn på en kyrkogård.

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper - gravskick - som finns på Umeås kyrkogårdar och vad de olika gravskicken innebär.

Gravsten med vit ros

Gravstenar

Vad är viktigt att tänka på när man ska välja gravsten? Vilka regler gäller för gravstenar på de olika kyrkogårdarna? Hur gör jag för att sätta upp en ny sten? Varför är vissa gravstenar nedlagda? Här finns svar på dessa frågor.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.

Frågor om gravskötsel och betalning

Vilken skötsel kan jag beställa? Måste jag beställa skötsel? När planteras sommarblommor? Vilka betalningsalternativ finns? Här hittar du vanliga frågor och svar om gravskötsel på kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö.