Vi som arbetar med Umeås kyrkogårdar

Kontakta kyrkogårdsexpeditionen angående gravnummer, gravstenar, beställning av gravskötsel, frågor om gravrätt med mera.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Vi arbetar på kyrkogårdsexpeditionen

Vi arbetar på Norra och Västra kyrkogården samt krematoriet

Vi arbetar på Backens, Röbäcks och Tavelsjös kyrkogårdar

Vi arbetar med övergripande projekt

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.

Gravskötsel

Vill du ha hjälp med att sköta om graven och plantera blommor? Här kan du läsa om vilka tjänster som erbjuds inom Umeå pastorat. Beställ via telefon, mejl eller webben.

Gravsten med vit ros

Gravstenar

Vad är viktigt att tänka på när man ska välja gravsten? Vilka regler gäller för gravstenar på de olika kyrkogårdarna? Hur gör jag för att sätta upp en ny sten? Varför är vissa gravstenar nedlagda? Här finns svar på dessa frågor.